Skoda Octavia RS - test | Pierwsza jazda

Straciła trochę kilogramów, ale nie za sprawą kryzysu. Nowa Octavia RS choć nie ma mocniejszego silnika jest teraz szybsza. No i ładniejsza

Prędkość maksymalna i przyspieszenie zmieniły się niewiele. Tę pierwszą poprawiono zaledwie o kilometr, a sprint do setki zajmuje jej teraz 7,3 a nie 7,5 sekundy. W zestawieniu ze skrzynią ręczną czas jest odrobinę krótszy - 7,2 s. Trudno się dziwić. Pod maską cicho i miarowo pracuje dobrze znany dwulitrowy turbodoładowany silnik o mocy 200 KM. Tak, tak. Ten sam co u poprzedniczki. Skąd zatem lepsze osiągi? Octavia przeszła kurację odchudzającą. Tu i tam ubyło 20 kilogramów. Poprawiono także aerodynamikę auta. Ale nie o setne sekundy w tym aucie przecież chodzi.

Octavia nawet z logo RS to nie sportowy zawodnik, tylko usportowione rodzinne kombi. Nadal tak samo wygodne, pakowne i dobrze spisujące się podczas dłuższych podróży. Obniżone zawieszenie (prześwit 12,7 cm) powoduje, że auto dobrze trzyma się asfaltu, ale nie jest przy tym za twarde. Mocne deptanie gazu i to w warunkach wyścigowych (tor Euroring pod Budapesztem) uświadamia mi, że RS potrafi całkiem sporo, a słowo usportowione nie jest dodane na wyrost.

Ostry lewy i szybki prawy auto pokonuje bez najmniejszych problemów. Nie inaczej jest na długiej prostej, na której można dojść do maksymalnych 237 km/h. Oczywiście w ciasnych i szybkich zakrętach przydałoby się jeszcze twardsze zawieszenie, ale mocno ucierpiałby na tym komfort jazdy, a tego Skoda nie chce. Dla sportowo zorientowanych kierowców Czesi przygotowali nowe, 18-calowe felgi (dostępne na zamówienie) z oponami o niższym profilu.

 

Skoda Octavia RS | wideo

W wyposażeniu wersji RS po raz pierwszy pojawiły się ksenony z systemem adaptacji oświetlenia, LED-y do jazdy dziennej oraz światła przeciwmgielne z funkcją Corner. We wnętrzu oprócz kilku dodatków z logo RS pojawił się nowy system nawigacji z dużym czytelny wyświetlaczem. W zderzak i błotniki zgrabnie wkomponowano duże reflektory, sygnowane - podobnie jak w większym Superbie - nazwą modelu.

Facelifting zafundowano także kolejnej w rodzinie Octavii - Scout. Podobnie jak RS ma nowy grill, zderzaki, światła i lampy. Pojawił się także nowy lakier Rosso Brunello. Reszta pozostała niezmieniona. Napęd 4x4 jest wyposażony w sprzęgło Haldex czwartej generacji, a do wyboru są dwa silniki: 1.8 TSI (160 KM) oraz 2.0 TDI (140 KM). Z obydwoma silnikami oferowana jest 6-biegowa skrzynia manualna jak i zautomatyzowana DSG

Ile sportowa Octavia będzie kosztować? Za RS-a poprzedniej generacji trzeba zapłacić 104 tys. zł. Scout to natomiast wydatek 103 tys. zł. Można się spodziewać, że nowe ceny będą zbliżone.

Gaz

Wygodna pozycja, dobre osiągi, przyjemny dźwięk silnika, duży ekran nawigacji

Hamulec

Brak modyfikacji w silniku, zbyt ospały układ kierowniczy, żółty kolor

Summa Summarum

Do tej pory nabywców znalazło ponad 60 tys. Octavii RS. Auto cieszy się sporym wzięciem w Niemczech, Szwajcarii i Włoszech. Zdecydowana większość kierowców (70 proc.) wybiera benzynową wersję kombi. Nam też liftback nieco mniej przypadł do gustu, choć trzeba przyznać, że spory spoiler na tylnej klapie dodaje mu nieco więcej uroku.

 

Juliusz Szalek

Kompendium - Skoda Octavia RS

* dane producenta

Więcej o:
Copyright © Agora SA