Konfrontacje: Opel Astra II 1.6 Comfort/Renault Megane II 1.6 Confort Privilege/Toyota Corolla 1.6 Sol

Nasz kraj z Turcją łączą nie tylko bazary czy wielka historia, lecz również trwalsza niż w innych krajach moda na popularne, niedrogie sedany. Dlaczego akurat Turcja? Bo stamtąd przybyli do nas sułtani tego segmentu, by rywalizować z gliwicką Astrą.

W większości zachodnich krajów popularne auta kompaktowe najchętniej kupowane są w odmianie hatchback lub kombi. Sedany nie cieszą się tam już takim zainteresowaniem i schodzą na dalszy plan. Natomiast w Polsce czy Turcji pojemny bagażnik pozwala nie tylko zapakować rodzinny ekwipunek na wakacje, ale także cieszyć się... prestiżem. Bo sedan - w potocznym rozumieniu - znaczy więcej niż pospolity hatchback, to prawie limuzyna.

Na życzenie czytelników skonfrontowaliśmy dwa popularne kompaktowe sedany produkowane w Turcji: Toyotę Corollę - najlepiej sprzedawane auto w tej kategorii, Renault Megane - rynkową nowość, z Oplem Astrą II - dobrze znaną w Polsce, a na dodatek produkowaną już w Gliwicach. Wszystkie z benzynowymi jednostkami napędowymi o pojemności 1,6 l. Pojazdy te można od ręki kupić w każdym salonie danej marki.

Śmiały Megane

Każda nowość cieszy oczy. Ale Megane podoba się nie tylko z tego powodu. W przeciwieństwie do trzy- lub pięciodrzwiowego hatchbacka, którego wysunięty kuperek jest wprawdzie nowatorski, ale wywołuje sprzeczne oceny, linie sedana są po prostu klasyczne. Nie sposób im jednak odmówić świeżości i elegancji. Renault prezentuje się najbardziej szykownie z konfrontowanych przez nas aut. Mocno zaznaczone krawędzie nadwozia podkreślają jego styl. Z tyłu - inaczej niż w hatchbacku - zrezygnowano z ekstrawagancji.

Corolla niczym się nie wyróżnia. Szybko opadający przód i wyraźnie zaakcentowana pokrywa bagażnika dodają jej sportowego charakteru.

Astra II zerwała ze stylizacją proponowaną przez modele pierwszej generacji. I choć nie ma w niej nic odkrywczego, robi wrażenie mocnej i solidnej.

Renault przypadnie do gustu klientom, którzy nie boją się śmiałej stylizacji. Toyota i Opel spodobają się tym, dla których tradycja i pewność to wartości nadrzędne.

Za rozsądną cenę

Renault oferuje najbardziej rozbudowany system - Megane II napędzane silnikiem 1.6 kupisz aż w dziewięciu odmianach - kombinacje trzech poziomów wyposażenia i czterech rodzajów wystroju. Auto z wybraną przez nas jednostką 1.6 dostępne jest tylko ze średnim wyposażeniem Confort i wystrojem Privilege, kojarzonym głównie z najbogatszym zestawem dodatków - Luxe. Zawsze możesz zdecydować się na dokupienie którejś z dodatkowo płatnych opcji.

Toyota zawęża pole manewru: musisz się zdecydować na jedną z dwu odmian o zróżnicowanym wyposażeniu. Firma nie daje jednak szansy na ich wzbogacenie nawet za dopłatą. Do testu wybraliśmy droższą - Sol.

Opel proponuje tanią i ubogo wyposażoną wersję oraz trzy inne o różnym, coraz bogatszym poziomie. Każdą odmianę możesz uzupełnić opcjami. Comfort - prezentowana w testowanym aucie - plasuje się nieco powyżej środka skali.

Sedan z francuskim rodowodem kusi dodatkami elektrycznymi i elektronicznymi podnoszącymi komfort podróżowania: kartą zamiast kluczyka (zbliżeniowa hands free - 1000 zł), automatycznie włączającymi się wycieraczkami i światłami mijania lub czujnikiem ciśnienia w oponach (1500 zł). Tylko w Renault pomyślano o zainstalowanych w tylnych szybach roletach przeciwsłonecznych. Brak natomiast klimatyzacji - to dodatek, za który jedynie w Toyocie nie trzeba dopłacać.

Komputer pokładowy to ekstrawydatek w Oplu, a u rywali - standard. Astra II, której cena jest najniższa, po uzupełnieniu wyposażenia do poziomu konkurentów nie wydaje się już tak atrakcyjna.

Trzyletnia gwarancja to poważny atut Corolli. Wystarczy jednak podsumować koszty jej przeglądów, by po przejechaniu 60 tys. km okazały się najwyższe. Straty w ASO samochód nadrabia oszczędnym spalaniem, w teście niższym nawet niż zużycie paliwa w Megane, którego silnik można pochwalić za mały apetyt.

Renault wygrywa za sprawą najlepszej relacji ceny do wyposażenia i umiarkowanych kosztów eksploatacji. Zalety Opla to niska cena zakupu i możliwość uzupełnienia wyposażenia stosownie do zasobności portfela. Toyota ma trzyletnią gwarancję i oszczędny motor, ale jest też droga.

KOSZTY I WYPOSAŻENIE

Renault Megane II (70/80 pkt)

Toyota Corolla (62/80 pkt)

Opel Astra II (66,1/80 pkt)

Nikt nie jest bez winy

W testowanych samochodach zastrzeżenia mam do zakresu regulacji zarówno oparcia, jak i kierownicy, co w praktyce oznacza jedno - uciążliwość w przyjęciu odpowiedniej pozycji za kierownicą.

W Megane II oparcie fotela, mimo że ustawi się je maksymalnie do pionu, nadal pozostaje odchylone. Regulacja pozioma kierownicy? Taka możliwość jest, ale prawdopodobnie nie spełni twoich oczekiwań. Bo wieniec znajduje się za daleko - podczas jazdy masz wyprostowane ręce, albo musisz się przysunąć, podkurczając nogi. Również podróżujący z tyłu poskarżą się na brak komfortu. Siedzisko kanapy umieszczono nisko i pasażerowie, choć miejsca na nogi mają dużo, trzymają je w niewygodnej pozycji. Podobnie jak w Astrze II, w której oprócz tego kanapa ma mocno wyprofilowaną środkową część, co raczej nie zachęca do rozsiadania się. W Toyocie, choć możliwość ustawienia oparcia fotela jest lepsza niż w Megane, brak wzdłużnej regulacji kierownicy nie pozwala przyjąć najwygodniejszej pozycji. Ramiona wyciągnięte, a wieniec, nawet gdy go unieść maksymalnie wysoko, ciągle znajduje się blisko kolan. Tym samym niemile zaskoczy cię Astra, mimo że może pochwalić się osiową regulacją kierownicy.

Najwygodniej siedzi się w fotelach Megane II. Nie ustępują im te w Corolli - są równie dobrze wyprofilowane. W Astrze natomiast brakuje bocznego podparcia, a oparcia są zbyt krótkie, przez co zagłówki znajdują się za nisko. Toyocie i Oplowi słowa krytyki należą się za rozmieszczenie pedałów, mało jest też miejsca na stopy.

We wszystkich testowanych sedanach zastosowano zawieszenie o identycznej budowie - z przodu kolumny MacPhersona, a z tyłu belka skrętna. Choć to ostatnie rozwiązanie nie sprawdza się najlepiej na nierównej nawierzchni, jednak ma zalety - trwałość plus konstrukcja, która nie ogranicza przestrzeni bagażnika. W efekcie auta na gorszej drodze zachowują się podobnie. Nieźle znoszą nagłe zwroty, z tym że to Corolla i Astra podczas szybkiego pokonywania zakrętu chętniej niż Megane II przechodzą od podsterowności (gdy przednie koła wypychane są na zewnątrz zakrętu) do nadsterowności (kiedy tył pojazdu zaczyna się uślizgiwać). Najbardziej komfortowe zestrojenie resorowania i amortyzacji zapewnili konstruktorzy Renault. Po drugiej stronie znalazła się Toyota, która odznacza się dobrą dynamiką. Astrze II na tej osi bliżej jest do Corolli niż Megane.

Renault gorzej wypada w ocenie pracy układu kierowniczego. Przy delikatnych korektach toru jazdy przeszkadza funkcja przytrzymywania kierownicy w ustalonej pozycji, realizowana przez silnik elektryczny. Zmniejszenie siły wspomagania wraz ze wzrostem prędkości bywa czasami niewystarczające. Elektrohydrauliczne wspomaganie w Corolli i Astrze zachowuje się lepiej - zapewnia prowadzącemu lepsze wyczucie położenia kół. W Toyocie mankamentem jest duża liczba obrotów kierownicy między jej skrajnymi położeniami - około 3,5 (Renault - 3,1, Opel - 3,2). Rekompensuje to jednak dobra zwrotność auta.

Silniki benzynowe 1.6 gwarantują tym sporym samochodom odpowiednią dynamikę i elastyczność. Megane II najlepiej łączy te dwie cechy. Renault wydobyło z przeciętnej przecież pojemności aż 115 KM mocy. Przy tym pracujący stosunkowo cicho silnik nie zagłusza muzyki ani rozmowy. Dłuższe niż w Toyocie przełożenia pogarszają nieco dynamikę. Corolla, mimo że odrobinę słabsza, bardzo dobrze przyspiesza, zwłaszcza na niższych biegach, ale też trzeba częściej je zmieniać. Poza tym w pewnym zakresie obrotów (ok. 3500 obr/min) spod maski testowanego auta dochodzą głośne i wibrujące dźwięki. Cicho nie jest też w Astrze II, jednak jednostajne buczenie tak nie dokucza. Opel, choć słabszy niż pozostałe sedany, nie powstydzi się wysokości momentu obrotowego - maksymalną wartość osiąga przy niższych obrotach niż konkurenci, ma przyjemniejszą charakterystykę i okazuje się bardziej elastyczny, np. na czwartym biegu (auto chętniej przyspiesza).

W każdym z trzech sedanów znajdziesz mankamenty: w pozycji za kierownicą, w działaniu układu kierowniczego, pracy silnika czy też zachowaniu na drodze. Renault wyróżnia się dynamicznym i dobrze wyciszonym silnikiem, a pozycję Toyoty poprawiają skuteczne hamulce. Astra II, choć ma sporo zalet, musi ustąpić nowszym modelom głównie z powodu gorszej skuteczności hamulców i niewygodnych foteli.

JAZDA

Renault Megane II (74/100 pkt)

Toyota Corolla (74/100 pkt)

Opel Astra II (68/100 pkt)

Megane górą!

Od sedana raczej nie oczekujemy, że zdobędzie tytuł mistrza w konkursie ukrywania drobiazgów we wnętrzu auta. Tymczasem Megane II może się pod tym względem równać z niejednym kombi: duży schowek przed pasażerem, obszerne kieszenie w drzwiach, skrytki w podłokietnikach oraz w półce tylnej i jeszcze dwie w podłodze. Te ostatnie przydają się umiarkowanie, bowiem dostać się do nich można tylko po odwinięciu dywaników. Gdy zgromadzi się na nich brud czy woda z topniejącego śniegu, to już nie takie proste. Astra II ani Corolla nie dorównują Renault, choć i w nich nie brakuje udogodnień. Opel ma kieszenie - z miejscami na napoje - również w tylnych drzwiach, zaś tylna kanapa jest nie tylko składana i dzielona, ale także przystosowana do przewozu nart. Natomiast producenci Corolli wyposażyli ją w wiele mniejszych skrytek.

Również w ocenie przestrzeni ładunkowej Megane wysuwa się na prowadzenie. Drugie miejsce zajęła Astra. Zastrzeżenia mam jedynie do niedużego otworu bagażnika Renault, ale jego konkurenci także tym nie zachwycają. W Oplu okazuje się zaś, że po złożeniu kanapy wykrój w przegrodzie tylnej jest niewielki.

Jakość materiałów to domena Megane II. Tworzywa są przyjemne w dotyku. Nie mam większych uwag do montażu. Całość wygląda nieźle, zwłaszcza w dwubarwnej kolorystyce. Również za rozmieszczenie i działanie przyrządów sterujących Renault zdobywa punkty.

Wnętrze Corolli jest dobrze zmontowane i funkcjonalnie urządzone, ale jakość tworzyw nie zachwyca - nie wykracza poza niezbędny w tej klasie poziom. Pod tym względem Astra II jest lepsza. Przyrządy rozplanowano w niej odpowiednio, ale wygląd tablicy rozdzielczej, kształt przełączników i ich funkcjonowanie przypominają, że minęło już dobrych kilka lat od czasu, gdy zaprojektowano to auto.

Megane II wysoką jakością materiałów, funkcjonalnością wnętrza i wielkością bagażnika dystansuje Corollę i Astrę II. Opel i Toyota podzielili się drugim miejscem ex aequo, choć z zupełnie innych powodów: sedan z Polski ma większy bagażnik, a ten z Turcji - lepsze wykończenie.

FUNKCJONALNOŚĆ I JAKOŚĆ

Renault Megane II (46/60 pkt)

Toyota Corolla (38/60 pkt)

Opel Astra II (38/60 pkt)

Corolla - mistrz hamulców

Rodzinny sedan i bezpieczeństwo - to oczywiste połączenie. W wyposażeniu każdego z testowanych samochodów znajdziesz ABS i sześć poduszek powietrznych, przy czym w Megane II i Corolli są one standardem, a w Astrze można zamówić zestaw obejmujący boczne i kurtynowe. W Oplu i Toyocie nie dokupisz układu ESP (stabilizacji toru jazdy). Jedynie Renault oferuje taką opcję, choć nie jest ona najtańsza.

Najkrótszego dystansu na zatrzymanie z prędkości 100 km/h wymagała Toyota. Renault potrzebowało dłuższego ponad metr, natomiast hamulce Opla wypadły najmniej korzystnie. Na gorszy wynik miały zapewne wpływ węższe opony, które nie zapewniają takiej przyczepności jak szersze ogumienie konkurentów.

Wysoki poziom bezpieczeństwa gwarantuje w Megane II duża liczba standardowo oferowanych zabezpieczeń przed skutkami kolizji. Plus pięć gwiazdek w teście zderzeniowym EuroNCAP (auto w wersji pięciodrzwiowej) - konkurenci uzyskali po cztery gwiazdki. Opel stracił punkty za gorszy niż u rywali wynik testu hamowania i fakt, że za ważne elementy wyposażenia związanego z bezpieczeństwem trzeba dopłacać.

BEZPIECZEŃSTWO

Renault Megane II (54/60 pkt)

Toyota Corolla (47/60 pkt)

Opel Astra II (40/60 pkt)

Werdykt

Renault Megane II sedan zdecydowanie wygrywa. Potwierdziło, że jest jednym z najbardziej interesujących aut w tym segmencie. Styl, funkcjonalność, wysoka jakość tworzyw i poziom bezpieczeństwa plus bogate wyposażenie dostępne za rozsądną kwotę. Mimo mankamentów w rozwiązaniu pozycji za kierownicą czy działaniu wspomagania układu kierowniczego. Najsłabszy punkt Corolli to jej cena. Astra II stylem i wykończeniem wnętrza już odstaje od konkurentów.

Ceny

Opel Astra II 1.6 Comfort - 56 800 zł

Renault Megane II 1.6 Confort Privilege - 62 500 zł

Toyota Corolla 1.6 Sol - 66 600 zł

Więcej o:
Copyright © Agora SA