Trzeci raz z rzędu miesięcznik "What Car" ogłosił Seata Ibizę 1.2 samochodem roku w kategorii supermini (to nasza klasa B), bo "ma atrakcyjny wizerunek, emanuje entuzjazmem i radością, zapewnia sportowe wrażenia z jazdy". Jeśli tak opisują Seata z najmniejszym silnikiem, to czego się spodziewać po usportowionej wersji 1.9 TDI, zwłaszcza że FR w nazwie to Formula Racing, czyli klasa wyścigowa? Odpowiedzi szukałem na Przełęczy Salmopolskiej - odcinku specjalnym Rajdu Wisły. Silnik o mocy 130 KM w lekkim aucie (1192 kg) to idealne rozwiązanie na stromych drogach Beskidu Śląskiego. Na drugim biegu samochód jechał pod górę bez wysiłku. Sprawnie przebiegało wyprzedzanie na autostradzie na czwartym i piątym biegu. Jadąc na szóstce, nie miałem wrażenia - jak w niektórych autach - że silnik reaguje na naciśnięcie pedału gazu dopiero po kilku sekundach.
Twardo zestrojone zawieszenie Ibizy FR pozwoliło w pełni kontrolować auto na ostrych górskich zakrętach. To duży atut Seata. Do szybkiej, dynamicznej jazdy dostosowana jest także skrzynia biegów z krótkimi, precyzyjnie wchodzącymi przełożeniami. Poruszanie się Seatem Ibizą FR sprawia dużą przyjemność, ale tylko po dobrej nawierzchni. Jego zawieszenie nie sprawdza się na nierównościach. Każdy kontakt kół z wyrwą w asfalcie czy kamieniem odczuwałem jako mocne szarpnięcie, któremu na dodatek towarzyszył głośny huk. Po przejechaniu około 200 km trasą katowicką wypatrywałem kolejnych dziur w nawierzchni z większą uwagą niż znaków drogowych i patroli policji.
Różnorodna oferta Seata Ibizy za- spokoi potrzeby kierowców o zacięciu sportowym. Wśród aut z silnikiem wysokoprężnym oprócz Ibizy 1.9 TDI FR
(150 KM) jest także 100-konna wersja 1.9 TDI Sport oraz mocna Ibiza 1.9 TDI Cupra R (160 KM). Na koniec ciekawostka - benzynowa Ibiza 1.8T FR (150 KM) kosztuje dokładnie tyle samo co wersja wysokoprężna FR - 74 999 zł.
Seat Ibiza 1.9 TDI FR
+ dobre właściwości jezdne
+ mocny silnik
- zawieszenie słabo sprawdza się
na nierównościach
Cena wersji testowanej 74 999 zł