Peugeot 206 1.6 HDi Sport

Jako pierwsi w Polsce jeździmy "206" z silnikiem 1.6 HDi - to pierwszy na świecie samochód segmentu B z filtrem cząstek stałych. Nie to jednak jest najważniejsze...

Czystość spalin nie wywołuje takich emocji jak wyśmienite osiągi. Stąd polityka francuskiego koncernu, który zadbał o to, aby "206" z motorem 1.6 HDi dawała - oprócz radości z ekologicznego silnika - przede wszystkim ogromną przyjemność z jazdy.

Najnowszy silnik wysokoprężny koncernu PSA zamontowany do małego Peugeota to niewielka jednostka napędowa, która dzięki technice wtrysku common rail uzyskuje moc identyczną jak benzyniak 1.6, a moment obrotowy prawie o 100 Nm wyższy. Model HDi Sport przyspiesza jak benzynowy 1.6 XS, ale już elastycznością przerasta go o głowę, zwłaszcza gdy po wciśnięciu pedału gazu zadziała funkcja overboost, czyli chwilowego wzrostu momentu obrotowego o dodatkowe kilka procent. Wrażenie jest niesamowite, jakby pod maską pracował dwulitrowy agregat! Nic dziwnego, że motor ten sprawdza się również jako napęd Forda Focusa C-Max czy nawet Peugeota 407 - auta sytuowanego o dwie klasy wyżej niż "206". Kolejna zaleta tego diesla to spalanie - średnio 5-6,1 l/100 km.

Nowa wersja Peugeota prowadzi się bardzo dobrze, a to za sprawą nowego elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego (z modelu 307) o zmiennej i - jak przystało na auto sportowe - nie nadmiernej sile.

Peugeot 206 HDi Sport ma układ hamulcowy zapożyczony z modelu S16, dzięki czemu pojazd skutecznie wytraca prędkość - droga hamowania ze 100 km/h do 0 wynosi poniżej 39 m. Również konstrukcja zawieszenia przypomina tę ze sztywniej zestrojonej wersji - zapewnia pewniejsze zachowanie na łukach i lepsze wyczucie auta.

Sterowanie biegami zapożyczono z modelu 206 RC. Niestety, każdy egzemplarz wyposażono fabrycznie w asystenta hamowania (układ aplikujący pełną siłę przy gwałtowniejszym naciśnięciu pedału hamulca) oraz automatyczne włączanie świateł awaryjnych w takiej sytuacji. Jednak największą wadą jest to, że testowanego modelu jeszcze nie można kupić w Polsce.n

Wynik minitestu

jazda (85/100 pkt)

plusy/minusy

+ dynamiczny i oszczędny silnik

+ pewne zawieszenie

+ wygodne, usportowione fotele

- niezbyt przestronne wnętrze

Cena wersji testowanej: 18 650-18 900 euro*

*ceny na rynkach francuskim i niemieckim - równowartość odpowiednio 82 620 zł i 83 727 zł, 1 euro = 4,43 zł, 03.09.2004

Więcej o:
Copyright © Agora SA