Konfrontacje: Peugeot 206 RC 2.0/Škoda Fabia RS 1.9 TDI

W klasie sportowych subkompaktów auta napędzane silnikiem wysokoprężnym odgrywają coraz większą rolę. Sprawdziliśmy, jaki samochód zapewni odpowiednią dawkę emocji: mocny benzyniak czy turbodiesel z potężnym momentem obrotowym.

Do konfrontacji wybraliśmy dwa usportowione pojazdy segmentu B: Peugeota 206 RC z dwulitrowym benzynowym silnikiem o mocy 177 KM oraz Škodę Fabię RS napędzaną jednostką 1.9 TDI o mocy 130 KM. W pierwszej chwili można odnieść wrażenie, że porównanie tych samochodów nie ma żadnego sensu. Bo przecież inne motory i jeszcze te różnice mocy... Wprawdzie Peugeot ma aż 50 KM więcej niż Škoda, ale to Fabia imponuje maksymalnym momentem obrotowym - ponad 100 Nm więcej niż "206". A skoro w codziennej jeździe liczy się przede wszystkim moment obrotowy, to - według nas - równowaga została zachowana.

Dwie szkoły

Peugeot 206 w niczym nie przypomina Škody Fabii. To dwie szkoły projektowania. Pierwsza prezentuje pełen fantazji styl - tak charakterystyczny dla francuskich aut. Stylistom "206" nie zabrakło polotu. Model, który na rynku istnieje od sześciu lat, nie chce się zestarzeć i świetnie sobie radzi w statystykach sprzedaży. Producenci Fabii proponują inne rozwiązanie - klasyczną sylwetkę hatchbacka nakreślono z ascetyczną wręcz powściągliwością. Taka linia na pewno przypadnie do gustu miłośnikom niemieckiego wzornictwa.

Testowane pojazdy różni także liczba drzwi. Peugeot 206 RC występuje wyłącznie w odmianie 3-drzwiowej, natomiast Fabia - w 5-drzwiowej. I to ostatnie, rodzinne nadwozie zaadaptowano pod budowę usportowionej wersji RS.

Stylizacja Peugeota 206 stała się wzorem nie tylko dla wielu modeli tej firmy. Fabia - choć nie tak piękna i dynamiczna jak francuskie auto - także się może podobać, mając klasyczne nadwozie kompaktowego auta.

RC bogatsze, ale i droższe

Różnica cen testowanych aut jest znaczna - 10 tys. zł. Więcej zapłacisz za "206" - pojazd napędza silnik stworzony specjalnie do tego modelu, będący efektem współpracy Peugeota z firmą Mecachrome (słynnej z konstruowania motorów Formuły 1). Fabia otrzymała zaś seryjną jednostkę TDI.

Model 206 RC wyposażono standardowo w ABS, ESP, cztery poduszki powietrzne, automatyczną klimatyzację, radioodtwarzacz CD, obręcze aluminiowe 17 cali oraz automatyczne włączanie reflektorów. O sportowym charakterze pojazdu przypominają wspaniale wyprofilowane fotele kubełkowe regulowane na wysokość, zestaw wskaźników w srebrnych obwódkach, aluminiowa gałka dźwigni zmiany biegów, dywaniki wykończone skórą, a także sportowe nakładki na pedały.

Cztery poduszki powietrzne i ABS znajdziesz również w Fabii, jednak za układ stabilizacji toru jazdy ESP musisz dopłacić 2800 zł. Radioodtwarzacz CD i klimatyzacja to standard. Ta ostatnia jest nieco mniej zaawansowana technicznie niż w "206", mimo że producent sprzedaje ją jako półautomatyczną. I jeszcze dodatki sportowe: inne fotele, nakładki na pedały, chromowana końcówka rury wydechowej, usportowione zawieszenie oraz obręcze ze stopów lekkich w rozmiarze 6,5x16".

Wyposażenie Peugeota jest bogatsze niż Škody. Nie to jednak ma wpływ na różnicę cen rywali - model 206 RC jest samochodem bardziej usportowionym niż konkurent i za to trzeba ekstra zapłacić.

Koszty i wyposażenie

Peugeot 206 RC (62/80 pkt)

Škoda Fabia RS (64/80 pkt)

Dynamiczny Peugeot

Trudno znaleźć seryjny pojazd tej wielkości, który dawałby tyle przyjemności z jazdy, ile Peugeot 206 RC. Dynamiczny silnik zachwyca temperamentem w każdym zakresie obrotów. Wprawdzie przy 2000 obr/min brakuje mu sporo do maksymalnego momentu rozwijanego przez diesla pracującego w Fabii, ale już od 3500 obr/min ciągnie jak rajdówka. Zastosowane tu rozwiązania techniczne, np. zmienne fazy rozrządu, sprawiają, że zdumiewa elastyczność tej jednostki. To dlatego francuscy inżynierowie zdecydowali, że z motorem będzie współpracować

przekładnia 5-stopniowa. Więcej biegów po prostu nie potrzeba.

Równie atrakcyjny jest dźwięk silnika. Sportowy układ wydechowy pozwala na swobodniejsze wydobywanie basowego pomruku przy wciskaniu pedału gazu.

Zawieszenie "206" dostarcza dużo radości z jazdy. Samochód doskonale trzyma się drogi - przejeżdżając przez nierówności, koła pojazdu są jak przyklejone do nawierzchni. Jeśli nie czujesz się pewnie za kierownicą, powinieneś na stałe włączyć układ ESP stabilizujący tor jazdy albo ostrożnie manewrować pedałem gazu podczas dynamicznego pokonywania łuku. W takiej sytuacji nagłe ujęcie gazu może spowodować wyraźny uślizg tylnej osi.

Škoda zachowuje się spokojniej. Silnik wysokoprężny o mocy 130 KM nie pozwala na eksperymentowanie z wysokimi obrotami - maksymalną moc osiąga przy 4000 obr/min (w Peugeocie przy 7000 obr/min). Jednak w zakresie 2000-4000 obr/min jednostka imponuje dynamiką, a potężny moment obrotowy (310 Nm) wciska w fotel na dowolnym biegu. Dźwignia 6-stopniowej przekładni pracuje precyzyjniej niż w "206". Denerwuje tylko rozwiązanie blokady wstecznego biegu, które nie zabezpiecza dostatecznie przed przypadkowym jego włączeniem.

Mankament Fabii RS to dźwięk silnika. Spod maski auta wydobywa się buczenie. Plusem motoru jest niewiarygodna wstrzemięźliwość w zużyciu paliwa. Przejechane 100 km czeskim autem kosztuje o połowę mniej niż francuskim pojazdem.

Podwozie i układ jezdny Fabii RS są zestrojone zdecydowanie mniej rozrywkowo - żadnych niespodziewanych poślizgów tylnej osi. Cecha charakterystyczna usportowionej Škody to podsterowność - znaczna po zamontowaniu w krótkiej Fabii ciężkiej jednostki napędowej. Wytrącenie tylnej osi z równowagi wymaga nie lada wysiłku. Nie pomoże nawet hamowanie lewą nogą (technika wykorzystywana w sporcie), auto ma bowiem funkcję odcinania dopływu paliwa do silnika po naciśnięciu hamulca.

Silnik francuskiego auta można pochwalić za wyjątkową dynamikę. Škoda Fabia RS jest stateczniejsza, bardziej przewidywalna i... niesamowicie oszczędna.

Jazda

Peugeot 206 RC (84/100 pkt)

Škoda Fabia RS (77/100 pkt)

Zbliżony poziom

W obu samochodach wykorzystano konstrukcje seryjnych pojazdów, stąd wady i zalety takie same jak w wypadku popularnych wersji tych modeli. Na pewno Peugeot 206 w wersji 3-drzwiowej nie jest tak funkcjonalny jak 5-drzwiowa Škoda Fabia.

Fotele francuskiego auta przystosowano do dynamicznej jazdy - dzięki odpowiedniemu ich wyprofilowaniu nie musisz kurczowo trzymać się wieńca kierownicy podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Szkoda tylko, że konstruktorzy zapomnieli o możliwości osiowej regulacji kierownicy. Niedogodność tę rekompensuje spory zakres ustawienia oparcia fotela.

Tablicę rozdzielczą Peugeota zaprojektowano równie atrakcyjnie jak nadwozie. Głęboko osadzone cztery wskaźniki kojarzą się z rasowymi rajdówkami. Wada "206" to niewielka liczba schowków. Škoda pod tym względem wypada lepiej. Niestety, sportowo wykończonej tapicerce Fabii dużo brakuje do Peugeota. Ani fotele nie są tak dobrze wyprofilowane, ani kolorystyka tak atrakcyjna. Jest za to osiowa regulacja położenia kierownicy. To plus.

Pojemności bagażników rywali są porównywalne, jednak po złożeniu tylnej kanapy to przestrzeń ładunkowa Peugeota zwiększa się znacznie. W "206" przewieziesz długie przedmioty, gdyż oparcie fotela pasażera można całkowicie rozłożyć - w Fabii to niemożliwe.

Auta reprezentują zbliżony poziom. Peugeot wypada lepiej niż Škoda w ocenie stylizacji i jakości tapicerki, natomiast wnętrze Fabii ma więcej praktycznych schowków.

Funkcjonalność i jakość

Peugeot 206 RC (40/60 pkt)

Škoda Fabia RS (41/60 pkt)

Dobra ochrona

I 206 RC, i Fabia RS przeszły testy zderzeniowe przeprowadzone przez niezależną organizację EuroNCAP. Oba auta otrzymały po cztery gwiazdki na pięć możliwych.

W Peugeocie seryjnie montowane są cztery poduszki powietrzne, ABS i ESP. W Škodzie podobnie, ale za ESP trzeba już dopłacić. Na pewno nie zamówisz do aut kurtyn chroniących głowy, jednak oba pojazdy stosunkowo dobrze znoszą uderzenia boczne.

Oba auta chronią pasażerów na podobnym poziomie, choć wadą Fabii jest brak ESP. Jednak pasywna charakterystyka zawieszenia Škody może wydawać się bezpieczniejsza.

Bezpieczeństwo

Peugeot 206 RC - (48/60 pkt)

Škoda Fabia RS - (48/60 pkt)

Werdykt

Peugeot 206 RC wygrywa przewagą kilku punktów. Konfrontowane przez nas samochody mają sportowe ambicje. Peugeot to bezkompromisowy sprinter zdolny do wyzwania na pojedynek znacznie mocniejszego auta i mający przy tym spore szanse na zwycięstwo. Obdarzony nieprzeciętnym temperamentem, dość nerwowym zawieszeniem i skutecznymi hamulcami. Škoda jest jak wilk w owczej skórze. Pięciodrzwiowe, stonowane nadwozie nie zdradza liczby niutonometrów drzemiących pod maską. Pojazd nie traci przy tym nic ze swej funkcjonalności i ekonomiczności. Świetny do codziennej jazdy.

Peugeot 206 RC 2.0 - 82 500 zł

Škoda Fabia RS 1.9 TDI - 72 400 zł

Wynik konfrontacji

Więcej o:
Copyright © Agora SA