Mazda MX-30 - elegancki design i wysoki komfort użytkowania

W tym roku japoński producent obchodzi setną rocznicę działalności i właśnie z tej okazji Mazda wprowadza na rynek swój pierwszy elektryczny samochód. Model MX30 został zbudowany w oparciu o filozofię projektową KODO, którą od pewnego czasu stosuje Mazda.

Po raz pierwszy Mazda zaprezentowała swój samochód elektryczny na targach w Tokio, w 2019 roku. Japoński producent zaprojektował ją z myślą, że będzie drugim z kolei autem w rodzinie, które sprosta oczekiwaniom kierowców poruszających się w ruchu miejskim. Stąd też wiele udogodnień i precyzja ukierunkowana na zastosowanie pojazdu do pokonywania niewielkich odległości, głównie w mieście. Na ten krok zdecydowano się po przeprowadzeniu badań przez firmę Ipsos MORI .

Firma ta postanowiła przeanalizować średnie dzienne odległości pokonywane przez kierowców na terenie krajów europejskich, takich jak między innymi Polska, Austria, Niemcy, Francja, Hiszpania. Wyniki badań dowodzą, że kierowcy w miastach przejeżdżają średnio ok. 48km dziennie. Stąd też decyzja japońskiego producenta, by nie budować samochodu elektrycznego, który miałby pobić konkurencję w dziedzinie maksymalnego zasięgu, ale skupić się na podkreśleniu zupełnie innych atutów pojazdu w celu odniesienia sukcesu na rynku pełnym kuszących ofert.

e-Skyactiv – nowe możliwości silnika

Japońscy konstruktorzy zastosowali w swoim pierwszym pojeździe elektrycznym technologię e-Skyactiv, która jest kolejnym kamieniem milowym Mazdy na drodze do sukcesu. Opiera się ona na wyposażeniu pojazdu w silnik elektryczny i baterię litowo-jonową o pojemności 35,5kWh. Producent zapewnia, że naładowanie baterii zajmuje ok. 5 godzin. Warunek ten jest spełniany, ale tylko przy wykorzystaniu odpowiedniej ładowarki. Samochód można również naładować z gniazdka o napięciu 230V – takie rozwiązanie, choć skuteczne, może być trochę uciążliwe, ponieważ trwa nawet do 14 godzin. Obecnie Mazda współpracuje z konkurencyjną Toyotą nad nowymi bateriami, które będą wyposażone w stały elektrolit zastępujący baterie litowo-jonowe. Dużym atutem Mazdy jest dbałość o optymalizację wykonanych podzespołów. Efektem tego jest wybór baterii pozwalającej na swobodne zaspokojenie potrzeb użytkownika , a jednocześnie ograniczenie śladu węglowego i negatywnego oddziaływania na otaczające środowisko.

Jinba Ittai – wprawny jeździec

"Niczym doskonale ułożony wierzchowiec i wprawny jeździec" – brzmi przesłanie filozofii Mazdy, nazywanej według japońskiej tradycji Jinba Ittai.  Celem nadrzędnym projektantów MX-30 było zagwarantowanie kierowcy maksymalnego poczucia jedności z autem, znanego dotąd z pozostałych modeli Mazd wyposażonych w tradycyjne jednostki. Efekt ten uzyskano w stu procentach dzięki dbałości o detale. Specjalnie zaprojektowany pedał gazu oraz system imitujący dźwięk silnika to tylko dwa z wielu elementów podkreślających poczucie Jinba Ittai w Mazdzie MX-30.

Inżynierowie Mazdy pracują nad kolejną wersją napędu, którą będą chcieli zastosować w następnej wersji modelu MX-30, wyposażonej już w silnik spalinowy. Według założeń ma on pełnić funkcję generatora prądu. Konstruktorzy chcą wykorzystać do jego konstrukcji silnik Wankla. W modelu MX-30, w układzie elektrycznym, inżynierowie zastosowali system e-GVC Plus, który jak zapewnia producent, ma za zadanie płynnie przejść pomiędzy silnikami kinetycznymi. Takie rozwiązanie przekłada się na komfort prowadzenia elektrycznego modelu Mazdy. MX-30 wyposażony jest w napęd na przednie koła, przenoszony z silników elektrycznych. Jego silnik generuje moc 143KM oraz 265Nm momentu obrotowego, a baterie w tym modelu zostały umieszczone w podłodze kabiny. Są to osiągi rzadko spotykane u konkurencji.

KODO – Dusza Ruchu

Kluczowym elementem w filozofii Mazdy jest dostarczanie samochodów pełnych indywidualizmu, emanujących dobrą energią. Dzięki językowi projektowemu KODO a zarazem filozofii, która towarzyszy w każdym etapie produkcji pojazdów Mazdy, samochody tego producenta zyskują ludzki pierwiastek.

Mistrzowie Takumi to rzemieślnicy odpowiedzialni za stworzenie modelu koncepcyjnego wykorzystując glinę. Wieloletnie doświadczenie mistrzów pozwala na skrawanie glinianej formy z taką precyzją, że cały proces odbywa się na głębokość jednej dwudziestej średnicy włosa człowieka. Dzięki nim rodząca się w umysłach projektantów wizja może być przekładana na wyrafinowane kształty modelu MX-30.

Cicha praca – zaleta czy wada?

Zaletą elektrycznego modelu jest jego cichy napęd. Cecha ta wpływa pozytywnie na komfort jazdy, ale niestety bywa zagrożeniem dla pieszych, ponieważ samochód ten nie jest słyszalny z dużych odległości przez pieszego. Jednak konstruktorzy Mazdy znaleźli na to sposób i wyposażyli auto w system, który ma za zadanie emitowanie specjalnego dźwięku. Dla kierowcy też został opracowany specjalny dźwięk, który ma mu pomóc w orientacji co do bieżącej mocy dostarczanej z silnika, dzięki czemu prowadzący pojazd może dobrać odpowiednią prędkość jazdy.

Samochody Mazdy mają znakomitą charakterystykę zawieszenia i doskonałe utrzymywanie toru jazdy. Tak też jest w przypadku pojazdu elektrycznego Mazdy MX-30. Dzięki baterii umieszczonej w podłodze środek ciężkości samochodu został obniżony, przez co pojazd staje się bardziej stabilny i lepiej wchodzi w zakręty. Zastosowany układ kierowniczy również zasługuje na dobrą ocenę działania, a układ hamulcowy został zbudowany ze standardowych hamulców tarczowych, które wykorzystują system odzyskiwania energii hamowania.

Unikatowy design a wyposażenie

Wnętrze kabiny zostało wykonane z dużą dokładnością, a materiały do niego dobrano starannie i z wielką troską o bezpieczeństwo środowiska. Konstruktorzy elektrycznej Mazdy MX-30 zastosowali ciekawą i nietypową konstrukcję drzwi, które otwierają się w przeciwległe strony. Ten sposób ich otwierania daje wygodny, łatwy i szeroki dostęp do wnętrza samochodu. Inżynierowie wprowadzili również możliwość sterowania funkcjami auta za pomocą smartfona, poprzez zastosowane we wnętrzu ekrany dotykowe. Aplikacja My Mazda pozwala na wykorzystanie funkcji , które stworzone zostały wyłącznie dla pojazdu elektrycznego – znajdują się wśród nich m.in. powiadomienie o niedostatecznym naładowaniu, śledzenie stanu ładowania czy ustawień klimatyzacji. Wnętrze Mazdy MX-30 jest bardzo przestronne i wielu osobom niełatwo się z nim rozstać, ponieważ eleganckie i przyjemne materiały wpływają pozytywnie na komunikację między pasażerami. Z pomocą przychodzi tu system Mazda Connect, który zapewnia wszystkim łatwy dostęp do usług łączności przy wykorzystaniu smartfonów. Wbudowana nowoczesna, centralna konsola pozwala na korzystanie z wielu przydatnych funkcji. Dzięki takiemu projektowi zyskujemy więcej przestrzeni użytkowej, a ułożenie elementów nie wpływa negatywnie na kierowcę, nie rozprasza jego uwagi i dzięki temu zwiększa bezpieczeństwo prowadzenia auta.

Pierwszy elektryczny samochód Mazdy – model MX-30 – dostępny przedpremierowo w wersji First Edition (dostępność ograniczona czasowo), a jego cena oscyluje w okolicach 150 tysięcy złotych. W tej wersji modelu otrzymamy bogate wyposażenie, między innymi przyciemniane szyby, aluminiowe felgi w rozmiarze 18", elektryczną regulację fotela kierowcy, wspomaganie zmiany pasa ruchu, kontrolę martwego pola, nawigację, cyfrowe zegary, matrycowe reflektory LED, automatyczną klimatyzację z ekranem dotykowym. Cechy, które wyróżniają Mazdę na tle konkurencji w konstrukcji elektrycznego samochodu, to komfort prowadzenia takiego auta oraz niskie koszty jego utrzymania, a także duży nacisk na zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów i kierowcy, przy jednoczesnym zachowaniu harmonii między człowiekiem a środowiskiem. Przeczytaj więcej o pierwszy samochodzie elektrycznym Mazdy.