Korzystne wiatry dla nowej strategii energetycznej
Gdy wiatr zmienia się w energię, mówimy o energii wiatrowej, jednym z najbardziej obiecujących źródeł zielonej energii. Ciągle rośnie efektywność wykorzystania siły wiatru - w starszych technologiach jako siłę napędową wykorzystuje się opór powietrza na wirnikach, współczesne najnowocześniejsze rozwiązania wykorzystują zasady aerodynamiki. Dzięki temu nowoczesne elektrownie wiatrowe absorbują dwa razy więcej energii wiatru niż klasyczne wiatraki. Ciągle polepsza się również wydajność przekształcania energii - duże farmy wiatrowe produkują obecnie dziennie więcej prądu niż urządzenia sprzed 20 lat przez cały rok!
Nowy Sprinter - bezpieczny, niezależnie skąd wieje wiatr
Nie mniej imponujące są rozwiązania techniczne, pozwalające niwelować niekorzystny wpływ wiatru. Mosty i drapacze chmur ciągle wystawione są na działanie silnych wiatrów. Dlatego też wysoki na 508 metrów budynek Financial Center w Tajpej wyposażono w ważące 660 ton stalowe wahadło, zmniejszające o połowę odchylenia budynku spowodowane oddziaływaniem wiatru. Z podobnym wyrafinowaniem z problemem niebezpiecznych oddziaływań wiatru radzi sobie pionierskie rozwiązanie w przemyśle samochodowym. Asystent bocznego wiatru, który po raz pierwszy zostanie standardowo zastosowany w nowym Sprinterze Mercedes-Benz, rozpoznaje przy pomocy czujników ESP? silne podmuchy bocznego wiatru. Automatyczne ingerencje hamulców po stronie wystawionej na działanie wiatru przeciwdziałają podmuchom bocznym, samochód trzyma się toru jazdy, a ryzyko wypadku znacznie się zmniejsza.
Prąd z energii słonecznej - również w nocy
Obecnie najrozmaitsze technologie wykorzystują energię słoneczną. Za szczególnie skuteczne uważa się nowoczesne elektrownie solarne typu CSP. Absorbują one energię słoneczną i wytwarzają ciepło. Powstała para wodna napędza turbiny parowe produkujące energię elektryczną. Elektrownia solarna Gemasolar w Hiszpanii pracuje do 15 godzin bez słońca, magazynując energię cieplną w płynnej soli. Dzięki temu produkcja roczna elektrowni wynosi ok. 110 GW/h energii elektrycznej, co stanowi ekwiwalent energetyczny 28 600 ton ropy naftowej.
Nowym Sprinterem oszczędnie ku przyszłości
Jak dotąd energii odnawialnych nie można stosować we wszystkich obszarach. Przemysł motoryzacyjny jest w dalszym ciągu skazany na paliwa kopalne. Jednak również tutaj ma miejsce zmiana sposobu myślenia. Samochody stają się coraz bardziej wydajne i dotyczy to nie tylko segmentu samochodów małych. Pionierem wśród aut dostawczych jest nowy Sprinter Mercedes-Benz wyposażony w cały pakiet nowoczesnych rozwiązań, pozwalających zmniejszyć zużycie paliwa. Ze zużyciem paliwa na poziomie 6,3 l/100 km* jest on najbardziej oszczędnym samochodem dostawczym w swojej klasie.
Postęp technologiczny spowodował gwałtowny wzrost zapotrzebowania energetycznego. Jednocześnie nowe technologie stwarzają możliwości dotarcia do nowych źródeł energii i bardziej efektywnego wykorzystania jej tradycyjnych nośników. Być może przyczyna problemów energetycznych stanie się jednocześnie ich rozwiązaniem.