Rabaty zwiększyły sprzedaż aut w Polsce

W lutym Polacy zarejestrowali 21 tys. 885 samochodów osobowych - 380 sztuk więcej niż w lutym 2010 r. Ale w sumie przez dwa miesiące 2011 r. na naszych drogach pojawiło się o 1730 aut mniej niż przed rokiem

Zwykle w lutym Polacy ograniczali zakupy nowych samochodów. W tym roku było inaczej. Rejestracji nowych aut było o 1,8 proc. więcej niż przed rokiem i o 11 proc. więcej niż w styczniu - poinformowała wczoraj firma doradcza Samar. Zdaniem tego eksperta rynku motoryzacyjnego to głównie skutek promocji. - W niektórych sieciach dealerskich wciąż trwają akcje wyprzedaży aut z rocznika 2010. Wydawane są także auta zamówione w zeszłym roku, a ponadto koncerny samochodowe wprowadzają promocje na auta z obecnego rocznika - tłumaczy Samar.

Poprawa koniunktury w lutym może nieco poprawić nastroje sprzedawców aut po załamaniu rynku w styczniu, gdy sprzedaż nowych aut w Polsce była o 10 proc. mniejsza niż przed rokiem i o ponad 50 proc. mniejsza niż w grudniu 2010 r. W zeszłym roku ruch w salonach motoryzacyjnych zapewnili przedsiębiorcy kupujący auta "z kratką". Chodzi o samochody osobowe, które po niewielkich przeróbkach uznaje się za samochody ciężarowe. I dzięki temu można było odliczyć cały VAT od ceny takiego auta i spalanego przez nie paliwa. W zeszłym roku na wniosek rządu Sejm postanowił na dwa lata zawiesić te ulgi. Od stycznia 2011 r. od ceny auta "z kratką" można odliczyć do 60 proc., ale nie więcej niż 6 tys. zł. A ponadto nie można odliczyć VAT od paliwa do takiego samochodu.

Część przedsiębiorców formalnie kupiła auto "z kratką", zanim ulgi zostały zawieszone, i dopiero teraz rejestruje te pojazdy. W lutym Polacy zarejestrowali 550 takich samochodów, dwie piąte mniej niż w styczniu. A w sumie od początku roku zarejestrowano w Polsce po raz pierwszy jeszcze 1400 aut "z kratką" - o 85 proc. mniej niż w dwóch pierwszych miesiącach 2010 r. Po zniesieniu ulg na auta "z kratką" w tym roku Polacy zarejestrują 280 tys. nowych samochodów, o jedną dziesiątą mniej niż w 2010 r. - prognozuje Samar.

Na wielu innych rynkach Europy jest dużo lepiej. We Francji sprzedaż nowych aut wzrosła o 14 proc., licząc rok do roku, a w Belgii o 12 proc. Gorzej jest za to we Włoszech, gdzie sprzedaż nowych samochodów maleje od 11 miesięcy - po likwidacji premii na zakup nowych aut dla kierowców złomujących stare pojazdy. W lutym Włosi zarejestrowali 160 tys. nowych samochodów, o jedną piątą mniej niż przed rokiem. Ale podobny spadek sprzedaży aut po likwidacji premii notowano w Niemczech, a teraz rynek samochodowy za Odrą rozkwita. W lutym Niemcy zarejestrowali 224,5 tys. nowych aut - 15 proc. więcej niż przed rokiem. Koncerny samochodowe z niepokojem śledzą jednak doniesienia o zamieszkach w Afryce Północnej, które windują ceny paliw. Na razie kierowcy na świecie nie reagują na to. W lutym sprzedaż nowych aut w USA wzrosła o 27 proc., choć za galon benzyny trzeba było zapłacić ok. 3,5 dol. - jak po huraganie "Katrina", który w 2005 r. spustoszył rafinerie na południu USA.

Andrzej Kublik, Wyborcza.biz

Młody Polak woli używane auto?

333,5 tys. nowych aut w 2010 r.

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne

Więcej o: