W Japonii nastała era współpracy pomiędzy rodzimymi producentami samochodów. Pierwsze porozumienie - istotne w skali globalnej - podpisała Toyota z Subaru. Na jej mocy powstanie wspólnie zaprojektowany samochód sportowy, którego zwiastunem był prototyp Toyota FT-86. Oprócz tego Subaru m.in. będzie sprzedawać pod własną marka minivana Verso-S Toyoty.
Bardzo podobne porozumienie zostało zawarte pomiędzy Nissanem i Mitsubishi. Dotyczy udostępniania drugiej stronie własnych modeli, aby mogły być sprzedawane w jej salonach, a także wspólnego projektowania wybranych modeli.
Po pierwsze Nissan i Mitsubishi wspólnie opracują małe autko miejskie z przeznaczeniem na rodzimy rynek. Będzie to prawdopodobnie następca Mitsubishi i, który był bazą dla elektrycznego malucha i-MiEV. Samochód o niemal identycznej konstrukcji będzie sprzedawany pod obydwoma markami.
Na razie nie wiadomo, czy obie firmy mają zamiar wspólnie rozwijać technologie napędów elektrycznych. Mitsubishi produkuje elektrycznego malucha i-MiEV, Nissan zaś wypuścił w tym roku większego, kompaktowego Leafa, także z napędem elektrycznym.
Kolejne duże wspólne przedsięwzięcie dotyczy produkowanych przez obie firmy pickupów. W ramach porozumienia produkcja Nissana Navary ma zostać przeniesiona z fabryki Nissana do fabryki Mitsubishi (obie zlokalizowane są w Tajlandii). Wg oświadczenia firmy Nissan przyszłe modele jednotonowych pickupów obu marek zostaną opracowane wspólnie i będą produkowane na jednej linii montażowej w fabryce Mitsubishi.
Porozumienie zakłada także wymianę modelową. Nissan będzie produkował dla Mitsubishi samochód dostawczy (kombi lub furgon) na rynek japoński, natomiast Mitsubishi dostarczy Nissanowi samochód terenowy z przeznaczeniem na rynki Azji Południowo-Wschodniej (może to być model Pajero Sport, oparty konstrukcyjnie na pickupie L200).
ZOBACZ TAKŻE: