Polacy skazani na korki

Rząd o 5,4 mld zł obciął wydatki na budowę nowych dróg w przyszłym roku. A z danych UE widać, że polskim kierowcom grozi jazda w korkach przez lata, jeśli tempo budowy dróg nie przyspieszy

Wszystko o autach - dane techniczne, oceny, opinie

Kiepska wiadomość dla kierowców. W ciągu miesiąca rząd zmniejszył planowane w przyszłym roku wydatki na budowę nowych dróg i autostrad.

W projekcie budżetu zatwierdzonym przez rząd na początku września zapisano, że w przyszłym roku rządowy Krajowy Fundusz Drogowy przeznaczy na budowę nowych dróg ponad 35,4 mld zł, a ponadto rząd z budżetu wyłoży 2,7 mld zł, głównie na utrzymanie sieci dróg krajowych oraz płace w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Ale już inne dane są w projekcie budżetu, który rząd 30 września przesłał do Sejmu. Rząd zwiększył do 2,99 mld zł bezpośrednie wydatki z budżetu na utrzymanie sieci dróg krajowych i GDDKiA. Natomiast przewidywane wydatki na inwestycje drogowe obniżono do 30 mld zł, czyli o 5,4 mld zł.

Skąd ta wielka zmiana w ciągu zaledwie miesiąca?

- Z uwagi na szereg przyczyn o charakterze zewnętrznym, jak np. powódź, długa zima, plan finansowy Krajowego Funduszu Drogowego w 2010 roku został zmieniony. Konsekwencją zmiany w roku bieżącym jest zmiana również w roku 2011 - poinformowała "Gazetę" rzeczniczka prasowa Ministerstwa Finansów Magdalena Kobos. Dodała, że poprawki do projektu budżetu rząd zatwierdził 28 września.

Ale już na początku sierpnia GDDKiA przyznała "Gazecie", że w tym roku na nowe inwestycje KFD wyłoży najwyżej 20,5 mld zł, podczas gdy na początku roku miało to być 27,6 mld zł.

- Drogowcy od trzech lat na próżno domagają się od rządu, aby urealnił rządowy program budowy dróg krajowych do 2012 r. Ale może to nawet dobrze, że plany inwestycji drogowych są ustalane i zmieniane w takiej tajemnicy, bez podawania programu rzeczowego budowy konkretnych dróg. Pewnie gorzej by było, gdyby minister finansów ogłosił, że z braku pieniędzy trzeba zrezygnować z budowy jakiejś drogi - powiedział nam Adrian Furgalski, ekspert firmy Zespół Doradców Transportowych TOR.

Szkopuł w tym, że w latach 2008-10 na budowę nowych autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic rząd wyda około jednej trzeciej mniej niż zapisano pod koniec 2007 r. w rządowym programie budowy dróg krajowych do 2012 r. A jeśli przez ostatnie trzy lata nie rozpoczęto budowy jakiejś drogi, to kierowcy będą musieli na nią czekać kilka lat dłużej, niż się spodziewali.

Więcej ...

Mustang za milion dolarów - ZOBACZ TUTAJ

Mondeo nowym wzorcem klasy średniej? - ZOBACZ TUTAJ

Ford Fiesta - ogłoszenia motoryzacyjne

Więcej o:
Copyright © Agora SA