W centrum ograniczenie do 30 km/h

Na części ulic w centrum Poznania zostanie wprowadzone ograniczenie prędkości do 30 km na godz. - To element kształtowania przyjaznego śródmieścia, który poprawi bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych - mówi wiceprezydent Mirosław Kruszyński

Zaczęło się podczas zorganizowanej przez "Gazetę" debaty o ruchu rowerowym. Tadeusz Kopta z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad radził władzom Poznania, by zaczęły uspokajać ruch w śródmieściu i objęły je strefą "tempo 30" (czyli ograniczeniem prędkości do 30 km na godz.). To bezpieczna prędkość dla rowerzystów, przy ulicach z takim ograniczeniem nie trzeba budować dróg rowerowych. - Ponad 30 lat temu napisałem w pierwszym podręczniku o organizacji ruchu rowerowego, by wszystkie ułatwienia zaczynać w centrum. A wy nadal tego nie robicie! - mówił na marcowej debacie Kopta.

Wiceprezydent Poznania Mirosław Kruszyński zapowiedział wtedy, że sprawą się zajmie. I słowa dotrzymał. - Poleciłem Zarządowi Dróg Miejskich rozpoczęcie prac nad wyhamowywaniem ruchu w śródmieściu - mówi Kruszyński. - Przeanalizujemy cały obszar wewnątrz I ramy komunikacyjnej, by sprawdzić, na których ulicach można wprowadzić takie ograniczenia. Do końca maja ZDM ma podzielić ten teren na mniejsze strefy, gdzie będziemy prowadzić dokładne analizy. Spowolnienie ruchu planujemy wprowadzać strefa po strefie. Na pierwszy ogień pójdzie pewnie obszar ograniczony ulicami Al. Niepodległości, Fredry, 27 Grudnia, placem Wolności, Al. Marcinkowskiego i Solną.

- To świetna wiadomość dla rowerzystów! - mówi Ryszard Rakower, prezes Sekcji Rowerzystów Miejskich. - Strefy tempo 30 zdecydowanie poprawią bezpieczeństwo i mogą uatrakcyjnić poruszanie się rowerem po centrum Poznania - dodaje. Podobnego zdania jest dr Michał Beim z UAM, specjalista od planowania przestrzennego i transportu oraz rowerzysta: - Ograniczenie ruchu do 30 km na godz. to rozwiązanie sprawdzone w niemieckich i holenderskich miastach. W samym Berlinie strefy tempo 30 obejmują 80 proc. ulic. Tylko na dużych arteriach można poruszać się z większą prędkością.

ZOBACZ TAKŻE:

Nadmuchana Honda Civic TypeR - ZOBACZ TUTAJ

Hyundai ix35 | Za kierownicą

Samochody: Opel Astra - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.