Paliwa ze słomy i gazu

Shell wprowadza do sprzedaży nowe biopaliwa. W Polsce jest już dostępny olej napędowy częściowo uzyskany z gazu ziemnego a w Kanadzie benzyna z dodatkiem alkoholu zrobionego ze... słomy

To w końcu dobre wiadomości dla środowiska naturalnego. Obecna moda na ekologię nie do końca sprawdza się w praktyce. Dążenie do obniżenia wydalania dwutlenku węgla jest co prawda ważne dla globalnego ocieplenia, ale CO2 nie jest gazem trującym a rośliny korzystają z zawartego w nim węgla. Shell idzie dwa kroki dalej.

Shell V-Power Diesel sprzedawany na polskich stacjach zawiera syntetyczne paliwo GTL (ang. Gas To Liquids). Paliwo GTL uzyskiwane jest z gazu ziemnego, ma wysoką liczbę cetanową i dużą czystość. Liczba cetanowa (w telegraficznym skrócie) to zdolność oleju napędowego do samozapłonu - im wyższa, tym silnik pracuje równiej, łatwiej wchodzi na obroty i emituje mniej zanieczyszczeń. GTL Shella praktycznie nie zawiera siarki, co pozytywnie wpływa na czystość spalin.

A co najważniejsze - te dodatki sprawdzają się w najtrudniejszych warunkach. Audi R10 TDI jest pierwszym i jedynym samochodem z silnikiem diesla, który trzykrotnie zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

Shell zabrał się także za ekododatki do benzyny. W Kanadzie rusza właśnie sprzedaż benzyny zawierającej etanol uzyskany z pszenicznej słomy. Dlaczego etanol? Bo to bardzo czyste paliwo. W Brazylii, która jest światowym potentatem w jego produkcji, paliwo na stacji benzynowej zawiera aż 1/4 etanolu. Prawie połowa paliw spalanych w tym kraju to etanol. To dzięki Brazylii popularność na całym świecie zyskują auta z systemem flexi-fuel. Mogą być napędzane benzyną, etanolem lub mieszanką ich obu.

Shell sprzedaje w Kanadzie paliwo z zawartością 10% etanolu - zwykłe silniki nie odczują różnicy a wyemitują dużo mniej dwutlenku węgla. Kolejną ważną dla środowiska wiadomością jest to, że etanol dla Shella wytwarza firma Iogen a robi to ze słomy pszenicznej. Czyli z odpadków po zbiorach zboża. Tymczasem wiele plantacji w Brazylii wytwarza etanol z trzcin, zbóż lub kukurydzy, czyli surowców jadalnych. Są one więc w pewien sposób marnowane a pod uprawy wycina się połacie lasów równikowych.

Jedyną wadą etanolu jest to, że silnik spala go więcej, niż benzyny - nawet o jedną trzecią. Tyle, że etanol jest mniej więcej dwukrotnie tańszy. Wynik? Prawie 90% sprzedawanych w Brazylii samochodów przystosowanych jest do jazdy na etanolu lub jego mieszankach.

Biopaliwa Shella sprzedawane w Kanadzie to dopiero projekt pilotażowy. Minie kilka lat, zanim dodatek etanolu trafi i do naszych paliw. Wtedy chętnie go przetestujemy. To na paliwach Shella "Wysokie Obroty" pobiły 3 lata temu polski rekord prędkości - 361,92 km/h . Ciekawe, czy na wersji bio byłoby szybciej?

Konrad Bagiński

Jesteśmy najszybsi - ZOBACZ TUTAJ

Test pięciu ekologicznych samochodów - ZOBACZ TUTAJ

Niebo może zaczekać - WIDEO

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.