Ameryki nie odkryli, ale pokazali

Amerykańska organizacja "Insurance Institute for Highway Safety" (IIHS) będąca odpowiednikiem europejskiego EuroNCAP przeprowadziła testy zderzeniowe, w których jednoznacznie udowadnia, że rozmiar ma znaczenie

W testach skonfrontowano samochody klasy średniej (według nomenklatury amerykańskiej) z samochodami małymi tych samych marek. Zniszczono więc pary: Honda Accord i Fit (Jazz) , Toyota Camry i Yaris , Mercedes Klasy C i Smart Fortwo . We wszystkich przypadkach, co na pewno nie jest dla nikogo zaskoczeniem, lepiej  z wypadków wychodziły samochody większe.

Zaskoczeniem może być to, jak makabrycznie zachowywały się i wyglądały po zderzeniu małe modele. Czołowe zderzenie przeprowadzano przy prędkości 64 km/h (40 mph). Z taką samą prędkością IIHS bada wytrzymałość samochodów przy zwykłych testach zderzeniowych, to znaczy takich, w których auta uderzają w nieruchomą przeszkodę. Wszystkie sześć modeli, które wzięły udział w tych testach dostało najwyższą notę GOOD.

Po konfrontacji "twarzą w twarz", wszystkie małe samochody otrzymały najgorszą notę POOR, podczas gdy duże samochody poradziły sobie dużo lepiej. Co ciekawe, Toyota Camry nie dostała noty GOOD, ale o stopień niższą ACCEPTABLE, co nienajlepiej świadczy o bezpieczeństwie, jakie ma gwarantować pasażerom. Accord i Mercedes pozostały przy nocie GOOD.

Rozmiar ma znaczenie

IIHS zwraca uwagę, że samo zachowanie się samochodów w czasie wypadku nie jest najważniejsze dla bezpieczeństwa pasażerów, choć oczywiście jest nieodłącznym elementem oceny. Najważniejsze jest to, jakie siły działają w momencie zderzenia na ciała pasażerów samochodu. Jeśli przyjrzymy się filmowi z testów wyraźnie widać, jak duże samochody przesuwają się dalej w tym samym kierunku, w którym jechały, a małe się od nich po prostu odbijają.

To właśnie nagła zmiana prędkości jest najbardziej dotkliwym dla ludzkiego organizmu efektem zderzenia - przeciążenia powodują urazy narządów wewnętrznych. A efekt ten bezpośrednio zależy od dwóch czynników. Po pierwsze od masy samochodu - jeśli cięższy zderza się z lżejszym, wiadomo który ma większe szanse. Po drugie od samej wielkości samochodu - auta wyższej klasy mają dłuższe maski i w związku z tym dłuższe strefy zgniotu, przez co znacznie lepiej chronią osoby znajdujące się w środku.

Jan Kopacz

AC Cobra - szósta generacja legendy - ZOBACZ TUTAJ

Niebo może poczekać - WIDEO

Samochody: Toyota - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA