BMW S1000RR osiąga niesamowitą jak na motocykl moc 193 KM. Przy masie 204 kg (motocykl gotowy do jazdy) zapewnia to najlepszy w tej klasie stosunek mocy do masy. Silnik można kręcić do 14 200 obr/min - również najlepszy wynik w klasie, a maksymalna moc osiągana jest niewiele wcześniej, bo przy 13 000 obrotów. Maksymalny moment 112 Nm nowe BMW osiąga przy 9 750 obrotów. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 2,9 sekundy, ale to akurat nie jest żaden wyjątkowy wynik.
W czasie konstruowania 4-cylindrowego rzędowego silnika inżynierowie BMW zastosowali technologię pracy i budowy zaworów rodem z Formuły 1 . Motocykl będzie można zamówić ze sportowym ABS oraz współpracującym z nim systemem kontroli trakcji DTC (Dynamic Traction Control), ważącym niewiele, bo niecałe 2,5 kg. DTC umożliwi ustawienie parametrów motocykla zależnie od warunków na drodze i od wymagań jeźdźca.
Ustawienie "Rain"(deszcz) obniży elektronicznie moc motocykla do 149 KM (77% pełnej mocy). "Sport" należy używać w codziennej jeździe, "Race" podczas wypadów na tor na zwykłych oponach, oraz "Slick", gdy założymy profesjonalne wyścigowe ogumienie. W tym ustawieniu wyłączy się również ABS w tylnym hamulcu oraz przestanie działać ochrona przed "wheelie". Kolejnym udogodnieniem, które będzie można zamówić kupująć BMW S1000RR będzie system Gearshift Assistant, dzięki któremu w czasie przyspieszania biegi będzie można zmieniać bez użycia sprzęgła i bez straty mocy i momentu obrotowego.
Charakterystycznym elementem S1000RR są asymetryczne światła przednie, oraz "skrzela" na prawej owiewce. Równie ciekawie i oryginalnie prezentuje się układ wydechowy poprowadzony pod silnikiem i zakończony krótkim tłumikiem ze stali nierdzewnej. BMW S1000RR to na pewno ciekawy motocykl, który wreszcie daje niemieckiemu producentowi szansę w walce o klientów ponad wszystko ceniących osiągi i prędkość. Poczekamy jeszcze trochę zanim motocykl trafi do sprzedaży, ale już dziś można prognozować, że odbierze część klienteli gigantom z dalekiego wschodu. Podobno nawet cena ma być konkurencyjna.
Jan Kopacz
Motocykl kontra samochód - wyniki crash testu - ZOBACZ TUTAJ