Ankieta wizerunkowa była jednym z elementów większego projektu zatytułowanego "Intencja zakupu samochodu", badania przeprowadzanego przez TNS OBOP cyklicznie od sześciu lat. Na pytania dotyczące postrzegania poszczególnych marek odpowiadały wyłącznie osoby, które ukończyły 18 lat. Wśród nich znalazły się zarówno takie, w których gospodarstwie domowym jest przynajmniej jeden samochód jak i takie, które samochodu nie posiadają. Uwzględniono siedemnaście różnych cech wizerunkowych, od takich stwierdzeń jak "to marka bezpieczna" po "to marka, która ma najlepszy stosunek jakości do ceny".
Z badania wynika, że najbardziej wyrazisty wizerunek wśród Polaków ma Volkswagen (75 proc. respondentów przynajmniej jedną cechę wizerunkową), potem Toyota (około 65 proc.) i Opel (około 55 proc.). Badani postrzegają firmę z Wolfsburga jako markę niezawodną, bezpieczną i oferującą wysoką jakość. Najmniej czytelny wizerunek mają natomiast Kia, Hyundai, Suzuki, Citroen, Nissan oraz Skoda (po około 30-40 badanych przypisuje im jakąkolwiek cechę wizerunkową).
Przy okazji TNS OBOP sprawdził z jakimi cechami poszczególne marki się kojarzą. W rezultacie powstał ciekawy schemat, dzięki któremu w łatwy sposób można porównać wszystkich producentów. Badacze zaproponowali ankietowanym dwa wymiary: ekstrawagancja - pragmatyzm oraz solidność - kobiecość. Pierwszy odnosił się do takich aspektów jak sportowy charakter (Mitsubishi, Honda, Suzuki) na jednym biegunie, po bardziej pragmatyczne cechy, opisywane jako "marka tania w eksploatacji" oraz "marka, która ma najlepszy stosunek jakości do ceny" (Skoda, Fiat). Drugi wymiar postrzegania wizerunku dotyczył takich cech jak solidność, niezawodność, jakość, bezpieczeństwo z jednej strony po walory, które można opisać słowami "jest marką dla kobiet". Szczegółowy rozkład możecie zobaczyć poniżej.
Volkswagen jest wg Polaków najbardziej wyrazistą marką Źródło: TNS OBOP
Źródło: TNS OBOP oprac. Bartosz Sińczuk
ZOBACZ TAKŻE: