Urzędy kupią ekologiczne auta

Instytucje publiczne będą musiały kupować samochody o jak najmniejszej uciążliwości dla środowiska - donosi "Dziennik Gazeta Prawna"

Przy zakupie samochodów organizatorzy przetargów będą musieli wziąć pod uwagę zużycie paliwa i emisję spalin. Rozporządzenie w tej sprawie weszło w życie wczoraj jako skutek dyrektywy europejskiej, promującej ekologiczne pojazdy.

Nowe przepisy nakładają na instytucje obowiązek uwzględniania innych niż tylko cena kryteriów oceny oferty. Cel? Kupując limuzyny, radiowozy czy autobusy, urzędnicy winni wybierać pojazdy oszczędne i bezpieczne, a nie najtańsze. Do szczęścia brakuje tylko uwzględnienia trybu eksploatacji - przy małych rocznych przebiegach droższy turbodiesel wcale nie przyniesie gminie czy urzędowi oszczędności, usprawiedliwiających wyższą cenę zakupu i serwisowania.

Wybraliśmy kilka propozycji aut z zieloną metką i ich "zwyczajne" odpowiedniki:

Skoda Superb : - Comfort Greenline 1.6 TDI (105 KM) - średnia emisja 114 g CO2 /km, cena 88 500 zł - Comfort 1.4 TSI (125 KM) - średnia emisja 157 g CO2 /km, cena 79 900 zł

Toyota : - Prius Luna 1.8 (136 KM) - średnia emisja 89 g CO2 /km, cena 102 000 zł - Avensis Luna 1.6 (132 KM) - średnia emisja 152 g CO2 /km, cena 77 590 zł

Opel Astra : - Enjoy 1.3 CDTi ecoFlex (95 KM) - średnia emisja 109 g CO2 /km, cena 75 450 zł - Enjoy 1.4 (100 KM) - średnia emisja 129 CO2 /km, cena 65 250 zł

Volvo S80 : - Kinetic 1.6 DRIVe (115 KM) - średnia emisja 119 g CO2 /km, cena 137 200 zł - Kinetic 2.0 D3 (163 KM) - średnia emisja 139 g CO2 /km, cena 144 800 zł

ZOBACZ TAKŻE:

Tablice rejestracyjne bez tajemnic - PORADNIK

Panie kierowco, będzie mandat. A za co?

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.