Młody Polak woli używane auto?

Polacy - zwłaszcza młodzi - wolą kupić starsze auto renomowanego producenta niż "świeżynkę" prosto z fabryki, ale za to gorszej marki - wynika z badań przeprowadzonych przez BNP Paribas Fortis

Raport "Obserwator Auto 2011" to badanie banku BNP Paribas Fortis przeprowadzone wśród konsumentów w całej Europie. Jego celem było pokazanie, jak Europejczycy podchodzą do kupowania samochodów. Z opracowania wynika jasno, że o ile wśród starszych konsumentów preferencje Polaków nie różnią się radykalnie od zainteresowań Europejczyków z Zachodu, o tyle polska młodzież jest specyficzna.

Wśród osób w wieku powyżej 50 lat na nowy samochód może pozwolić sobie 42 proc. konsumentów kupujących auto, reszta zadowala się modelem używanym. Europejska średnia, jeśli chodzi o zakup nowego auta przez klientów w tej grupie wiekowej, jest wyższa i wynosi 55 proc. Ale jest kilka krajów, w których struktura samochodowych zakupów klientów jest taka jak w Polsce. Np. w Danii tylko 48 proc. konsumentów po pięćdziesiątce kupuje nowe auta, we Francji 42 proc., a w Wielkiej Brytanii - tylko 39 proc.

Polska jest natomiast specyficznym krajem, jeśli chodzi o kupowanie nowych samochodów przez młodzież. Otóż tylko 14 proc. osób w wieku 30 lat, które kupiły auta, poszło do salonu po nowy model, prosto z fabryki. Aż 86 proc. wybrało auto używane! W żadnym innym kraju Europy młodzież nie jest tak entuzjastycznie nastawiona do samochodów używanych. W Hiszpanii 68 proc. młodych konsumentów kupuje nowe auta, we Włoszech 62 proc., zaś w Wielkiej Brytanii - 37 proc. Średnia europejska w grupie wiekowej do 30 lat, jeśli chodzi o zakupy nowych aut, to 37 proc. - trzy razy więcej niż w Polsce!

Według ekspertów BNP Paribas Fortis nie chodzi o to, że Polacy są wyjątkowo skąpi lub biedni. - Ograniczenia finansowe młodych Polaków nie są jedynym czynnikiem, który wpływa na to, że kupują oni używane samochody - mówi Michel Thebault, wiceprezes zarządu w BNP Paribas Fortis. - Mając określoną sumę pieniędzy, młodzi Polacy zdecydują się raczej na kilkuletni samochód dobrej, światowej marki niż nowy samochód marki, która nie cieczy się wśród nich uznaniem i nie gwarantuje pożądanych parametrów technicznych. Wybór używanego samochodu określonej marki jest więc kwestią jej wizerunku społecznego i pewnych sentymentów - dodaje ekspert BNP Paribas.

Z raportu wynika również, że o ile w Europie Zachodniej rynek samochodowy jest bliski nasycenia, o tyle w Polsce odsetek gospodarstw domowych posiadających co najmniej jeden samochód jest niższy od średniej zachodnioeuropejskiej. W Wielkiej Brytanii samochód ma 77 proc. gospodarstw domowych, we Francji 83 proc., we Włoszech 80 proc., w Hiszpanii 78 proc., a w Polsce - jedynie 53 proc. Średnio polskie gospodarstwa domowe wydają na zakup samochodu 3,7 tys. euro (jeśli mówimy o konsumentach w wieku do 30 lat) lub 9,1 tys. euro (jeśli mówimy o osobach powyżej pięćdziesiątki). To oczywiście mniej, niż wydają na samochody znacznie lepiej zarabiający Europejczycy z Zachodu (średnia wynosi 10,4-14 tys. euro w zależności od wieku).

Maciej Samcik, wyborcza.biz

Jeep Cherokee - kowboj z brzuszkiem - test

Najbardziej niezawodne SUV-y - ZOBACZ TUTAJ

Jeep Wrangler - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA