Urodził się w 1965 roku. Studiował w Gliwicach, po czym wyjechał do Niemiec i kształcił się w Kolonii. W styczniu 2010 roku został dyrektorem designu zewnętrznego BMW.
Różnie bywa. Jest oczywiście pewien schemat, którego powinniśmy się trzymać, ale z reguły zarząd przedstawia nam jedynie ogólny zarys modelu. Indywidualne i niezależne propozycje projektantów są bardzo cenione. Na wygląd aut BMW wpływa oczywiście gust naszych klientów, ale to my decydujemy czy samochód ma być rewolucyjny czy zachowawczy. Ostatecznie kilku projektantów przedstawia swoje wizje i zarząd firmy wybiera projekt, który będzie realizowany. Każdy nowy model jest indywidualnie rozpatrywany. Zwykle we wszystkich modelach BMW widać podobieństwa, ale są również realizowane bardzo oryginalne projekty. Odchodząca piątka (E60) wzbudzała duże kontrowersje. Obecna (F10) jest autem eleganckim i zrównoważonym estetycznie.
Nowe BMW 5 było gotowe jako model w skali 1:1 w grudniu 2006 roku. Czyli 3 lata temu mieliśmy gotowy projekt samochodu, który do momentu debiutu nie uległ zmianie. To znaczy, że musimy przewidywać, co będzie modne, co się spodoba za kilka lat. Jeszcze nie wiemy jak będzie wyglądał następca F10, dopiero za jakiś czas w firmie będzie ogłoszony konkurs.
W BMW przywiązujemy dużą wagę do historii. Oprócz nerek, okrągłych reflektorów z tzw. ringami w naszych samochodach występuje charakterystyczny łuk, który definiuje boczną linię szyb (Hofmeister-Knick - nazwa pochodzi od nazwiska projektanta, który ten element wymyślił), typowa krawędź załamująca światło przebiegająca przez całą długość samochodu poniżej linii szyb oraz tylne światła w kształcie litery L. Dzięki tym elementom modele BMW mają linię klina, wyglądają dynamicznie i są łatwo rozpoznawalne.
Już widać już nawiązania to tego elementu w nowej piątce i siódemce. Zobaczymy co przyniesie przyszłość.
... [śmiech].... Trudno powiedzieć.
Nie ma brzydkich BMW [śmiech].
Piątka.
Pracowałem kilka lat pod przewodnictwem Chrisa. Miał bardzo duży wpływ na firmę. Z perspektywy mogę powiedzieć cały ten szum z pewnością pomógł BMW.
Pracujemy m.in. na programie Alias. Młodzi projektanci przygotowują projekty tylko na komputerach, ale ja najpierw rysuje samochód na kartce. Kiedy prowadzisz kredkę po papierze odczuwasz przyjemny opór, który pomaga w rysowaniu i do którego już sie przyzwyczaiłem. Poza tym moim zdaniem przygotowanie projektu na papierze pomaga zachować właściwą perspektywę.
Pewnego dnia profesor z mojej szkoły zapytał, czy nie wezmę udziału w pewnym projekcie. Okazało się, że to projekt dla BMW. Takich okazji się nie marnuje.
Trzeba wiedzieć czego się chce, uczyć się języków i wierzyć w siebie.
W latach 30-tych Polak, Peter Szymanowski, był szefem całego biura projektowego BMW. Takiego awansu życzymy również Panu. Dziękujemy za rozmowę
Z Jackiem Frohlichem rozmawiał Szczepan Mroczek
Jesteśmy też na Facebooku i Blipie
Używane BMW 5 (E39) - ZOBACZ JAK SIĘ SPRAWUJE
. Urodził się z 1965 roku w Polsce, studiował architekturę w Gliwicach, po czym wyjechał do Niemiec. W styczniu 2010 roku Jacek Frohlich objął stanowisko dyrektora odpowiedzialnego za wygląd zewnętrzny samochodów BMW