Dziesięć najbezpieczniejszych aut

Organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki testów zderzeniowych dwunastu nowych aut. Dziesięć z nich otrzymało pięć gwiazdek. Może czas na szóstą?

W najnowszych wynikach testów Euro NCAP brylują BMW X1 , Chevrolet Cruze, Citroen DS3 , Infiniti FX, Mazda 3 , Mercedes E-Klasse i GLK, Opel Astra, Peugeot 5008 i Volkswagen Scirocco . Bezpieczeństwo całej dziesiątki oceniono na pięć gwiazdek. Cztery gwiazdki zdobył Chevrolet Spark, a najgorzej wypadła Toyota Urban Cruiser - otrzymała trzy gwiazdki.

Nowy Chevrolet Cruze może pochwalić się maksymalnymi ocenami w kategorii zderzenia czołowego i bocznego. To pierwszy taki przypadek od początku przeprowadzania testów przez organizację Euro NCAP, czyli od 1997 roku. Mniejszemu Sparkowi do zdobycia noty pięciu gwiazdek zabrakło jednego punktu. Zawinił brak seryjnego systemu stabilizacji toru jazdy. Powody do dumy ma Opel Astra , wyposażony w specjalne zagłówki chroniące przed uderzeniem w tył auta. Infiniti FX to z kolei pierwszy model tej marki testowany przez Euro NCAP i od razu zaliczony do grona najbezpieczniejszych.

Toyota - zaskoczona kiepską oceną  Urban Cruisera - kwestionuje wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP. Najwięcej zastrzeżeń organizacja wyraziła w zakresie ochrony pasażerów w czasie zderzenia czołowego, przyznając ocenę 58%. Japoński koncern podkreśla, że wszystkie modele budowane są zgodnie z jednakowymi wymogami bezpieczeństwa. Zważywszy, że w 2009 roku iQ, Avensis i Prius otrzymały pięć gwiazdek, nie spodziewano się innego wyniku w przypadku Urban Cruisera.

W 2009 roku organizacja Euro NCAP wdrożyła nowy system oceny bezpieczeństwa pojazdów, w ramach którego przyznaje się jedną, ogólną ocenę bezpieczeństwa samochodu. Obejmuje ona wyniki osiągnięte w czterech obszarach: ochrona dorosłego pasażera, bezpieczeństwo dziecka, ochrona pieszych oraz systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego. Oto wyniki listopadowych testów zderzeniowych organizacji Euro NCAP:

Po analizie najnowszych wyników testów zderzeniowych nasuwa się pytanie: czy nie czas na zmiany w procedurze oceniania samochodów? Bez względu na to, czy Euro NCAP wprowadzi szóstą gwiazdkę, czy zdecyduje się na inne rozwiązania wyróżniające najbezpieczniejsze konstrukcje, na pewno wszystkim wyjdzie to na zdrowie. Przyznawana obecnie ocena pięciu gwiazdek zdążyła się już zdewaluować.

Marcin Sobolewski

Euro NCAP chwali małe auta - ZOBACZ TUTAJ

Sierpniowe wyniki testów Euro NCAP - ZOBACZ TUTAJ

Copyright © Agora SA