Najtańsze sedany na rynku

Mają duże bagażniki, niezbyt urodziwe proporcje i są popularne nie tylko w Turcji. Zobacz ranking najtańszych sedanów na rynku

Małe sedany nigdy nie grzeszyły urodą. Skąd więc ich popularność, szczególnie w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w Azji? Nadwozie typu sedan to synonim elegancji, a pod tylną klapą nierzadko kryje się ponad 500-litrowy bagażnik. Można nim zawstydzić nawet dużo większy i droższy samochód. Na przykładzie Linei i Thalii widać też, że design małych sedanów dokonał niemałego postępu w stosunku do ich poprzedników. Jednak to nie Siena, ani Thalia były pierwszymi autami w tym segmencie. Jeszcze w latach 70. Renault zapropnowało "siódemkę", czyli trójbryłową odmianę "piątki".

Na polskim rynku brakuje jednak niektórych przedstawicieli segmentu małych sedanów. W Azji znane są trójbryłowe wersje Forda Fiesty , Peugeota 206 i Mazdy 2, a w Stanach Zjednoczonych - Toyoty Yaris (czyli Echo). A co ze Skodą Fabią i Seatem Cordobą? Czesi wycofali się z produkcji czterodrzwiowej Fabii , a Seat na razie zaprezentował tylko koncepcyjne kombi na bazie Ibizy. Na nową Cordobę wciąż czekamy. Swojego sedana szykuje również Tata . Pozostaje wybór spośród modeli dostępnych na polskim rynku:

Chevrolet Aveo

Obecny na rynku od 2002 roku model poddano liftingowi 4 lata później, a od 2007 roku Aveo wytwarzane jest na warszawskim Żeraniu. W najtańszym wydaniu z 1,2-litrowym motorem o mocy 84 koni kosztuje 37 490 zł i legitymuje się przyspieszeniem do 100 km/h w 12,8 s oraz 170 km/h prędkości maksymalnej. Karoseria o długości 4,31 m kryje 400-litrowy bagażnik. Chevroleta możemy kupić z mocniejszym silnikiem 1.4 o mocy 101 koni. Cena: od 37 490 zł

Fiat Linea

Produkowana w Turcji Linea ma aż 4,56 m długości i bagażnik o pojemności 500 litrów. W najtańszej wersji Fresh z 1,4-litrowym silnikiem o mocy 77 koni kosztuje 41 490 zł i rozpędza się do 100 km/h w 14,6 s, koncząc przyspieszanie na 165 km/h. Pod maską Fiata może zagościć też turbodoładowany, 120-konny silnik 1.4 T-Jet lub jeden z dwóch diesli Multijet (90 i 105 KM). Cena: od 41 490 zł

Dacia Logan

Logan to prosta konstrukcja i niska cena - od 29 500 zł. Pod tylną klapą mieści 510 l bagażu. Wersję Access napędza 75-konny silnik 1.4, ale w ofercie pozostaje też mocniejsza, 87-konna benzyna i diesel 1.5 dCi o mocy 68 koni. W ubiegłym roku Dacię poddano liftingowi. W podstawowej wersji przyspiesza do 100 km/h w 13 s i osiąga maksymalnie 162 km/h. Cena: od 29 500 zł

Honda City

Najnowsza odsłona małej Hondy zadebiutowała na początku bieżącego roku i - podobnie jak konkurenci - ma bagażnik o pojemności ponad 500 litrów (506 l). Na polskim rynku występuje z jednym silnikiem 1.4 o mocy 100 koni i w dwóch wersjach wyposażenia. W każdej z nich na liście wyposażenia standardowego znajdziemy klimatyzację. Osiągi? Przyspieszenie do 100 km/h w 11,6 s i prędkość maksymalna 182 km/h. Cena: od 54 900 zł

Hyundai Accent

Mimo że Hyundai lansuje nowy model i20, w ofercie nadal pozostaje Accent - w obecnym wydaniu na rynku od 2006 roku. Mały Koreańczyk mieści 390 l bagażu. Z 97-konnym silnikiem 1.4 pod maską kosztuje 44 900 zł. Dostępna jest również wersja benzynowa o mocy 112 koni i 110-konny diesel. Najsłabsza jednostka rozpędza  Hyundaia do "setki" w 12,3 s i pozwala osiągnąć maksymalnie 177 km/h. Cena: od 44 900 zł

Kia Rio

Trójbryłowa wersja Rio, podobnie jak Hyundai, dostępna jest z silnikiem 1.4 o mocy 97 koni lub 110-konnym dieslem. Identyczna jak Accencie jest również pojemność bagażnika oraz osiągi. Kia kosztuje za to znacznie mniej - jej ceny startują od 39 400 zł. Cena: od 39 400 zł

Nissan Tiida

Tiida zadebiutowała w 2004 roku, ale do Polski trafiła 3 lata później. Ma 500-litrowy bagażnik i nadwozie o długości 448 cm. Podstawowy silnik 1,6 litra o mocy 110 koni pozwala jej osiągnąć "setkę" w 11,1 s i rozpędza maksymalnie do 178 km/h. Najtańsza Tiida w wersji sedan to wydatek 54 500 zł. W ofercie także 105-konny diesel i 126-konna benzyna. Cena: od 54 500 zł

Renault Thalia

Renault Thalia IIRenault Thalia II fot. Renault

Thalia to sprawdzona oferta na rynku małych sedanów. Nowy model nie wygląda już jak Clio "z plecakiem". Najtańsza wersja z 1,2-litrowym motorem o mocy 75 koni kosztuje 36 750 zł, ale paleta silników objemuje także benzyny o mocach 98 i 105 koni oraz diesle o mocach 65 i 85 koni. Podstawowa jednostka pozwala przyspieszyć do "setki" w 13 s i osiągnąć 167 km/h. Thalia ma 4,26 m długości i 510-litrowy bagażnik. Cena: od 36 750 zł

Ceny z 22 października 2009 r., nie obejmują promocji.

Marcin Sobolewski

Toyota Hilux 3.0 D-4D - test - WIDEO

344,2 km/h w rodzinnym kombi - ZOBACZ WIĘCEJ

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.