Kompakt kompaktowi nierówny

Kompakty to najpopularniejsza klasa samochodów w Europie. W Polsce także zyskuje na popularności wraz z rosnącą zamożnością społeczeństwa. Spróbujmy zobaczyć, jakie mogą być różnice w pozornie konkurencyjnych ofertach. Kupmy takie auto wirtualnie i sprawdźmy jak wypadnie na tle innych

Czego szukamy? Załóżmy, że interesuje nas pięciodrzwiowy hatchback napędzany silnikiem diesla o mocy 100-120 KM. W wyposażeniu ma się znaleźć to, czego najczęściej oczekujemy od samochodów, czyli klimatyzacja i radio z CD potrafiące czytać pliki MP3. Coś jeszcze? Nic, ale im lepsze wyposażenie np. w zakresie bezpieczeństwa, tym lepiej.

Do zestawienie wybraliśmy trzy auta: Forda Focusa , Renault Megane i Kię cee'd . Focus to jak się wydaje niemiecki samochód za rozsądne pieniądze, Megane przy pierwszym kontakcie sprawia bardzo dobre wrażenie i jest dobrze wykończony, a cee'd to produkowany w Europie zawodnik z Dalekiego Wschodu, który z sukcesami walczy o serca polskich klientów.

Ford Focus

Aby Niemiec spełnił nasze oczekiwania, musimy wybrać wersję Trend. Jest ona o 1 800 zł droższa od podstawowej Ambiente i wyróżnia się dwiema cechami. Oferuje podgrzewane lusterka zewnętrzne i... daje możliwość zamawiania dodatkowego wyposażenia - a to okazuje się niezbędne. Koszt pięciodrzwiowego Focusa 1.8 TDCI to 67 500 zł. Zainteresowani tematem zapewne zauważyli, że w ofercie znajduje się słabszy silnik za większe pieniądze. Jest to nowsza konstrukcja koncernu PSA, używana w samochodach marki Peugeot , Citroen , Mini , Suzuki , Mazda i Volvo . Natomiast 1.8 TDCI to starsza konstrukcja Forda używana w autach tylko tej marki. Focus 1.6 TDCI z filtrem cząstek stałych i mocy 109 KM kosztuje 71 500 zł w wersji Trend. Ma nieznacznie gorsze osiągi, ale jest bardziej oszczędny. Średnie zużycie paliwa jest aż o litr niższe i wynosi 4,3 l/100km.

W wyposażeniu standardowym Focusa Trend znajdziemy m.in. dwie poduszki powietrzne, regulowaną kolumnę kierownicy, ABS, ESP, TCS, EBA, ręczną regulację wysokości fotela kierowcy, centralny zamek, komputer pokładowy, elektrycznie otwierane szyby w przednich drzwiach, reperaturkę do naprawy koła (za koło dojazdowe trzeba zapłacić 100 zł, za pełnowymiarowe 200 zł). To niezbyt bogata oferta, a niestety za nasze skromne wymagania odnośnie wyposażenia trzeba w salonie Forda dodatkowo zapłacić i to niemało. Klimatyzacja kosztuje 4 500 zł a radioodtwarzacz z CD i MP3 aż 2 700 zł. Jeśli zażyczymy sobie bocznych kurtyn powietrznych, to zapłacimy jeszcze 1 500 zł.

Z ciekawostek dostępnych w Focusach jest podgrzewana przednia szyba za 800 zł, zawieszenie o sportowej charakterystyce za 500 zł albo samopoziomujące zawieszenie tylne za 1 900 zł. Palacz zapłaci jeszcze 110 zł za możliwość oddawania się nałogowi we własnym aucie.

Kia cee'd

Koreański kompakt jest przełomem dla marki Kia . Dużo lepsza jakość wykonania, dobre prowadzenie, siedem lat gwarancji na układ napędowy i pięć na cały samochód, to doskonała propozycja nie tylko dla zaznajomionych z autami z Dalekiego Wschodu. Produkcja samochodu odbywa się na Słowacji, więc wspiera zatrudnienie na naszym kontynencie. Dodatkowo cena jest atrakcyjna - najniższa wśród prezentowanej trójki.

A jak z wyposażeniem? Jest ono całkiem bogate. Poduszki czołowe, boczne, kurtyny powietrzne, ABS, EBD, lampy przeciwmgielne, regulacja kolumny kierownicy, komputer pokładowy, radio z CD i MP3, głośniki wysokotonowe, centralny zamek, podłokietnik, elektrycznie sterowane szyby przednich drzwi z funkcją bezpieczeństwa, regulacja wysokości fotela kierowcy i pasażera oraz odcinka lędźwiowego, elektrycznie regulowane oraz podgrzewane lusterka w kolorze nadwozia, klimatyzacja manualna z filtrem przeciwpyłkowym oraz funkcją chłodzenia schowka, zapasowe koło dojazdowe.

Co więcej, to nie jest najuboższa wersja, tę można mieć już za 55 400 zł. Po doposażeniu w klimatyzację za 3 500 zł różnica wynosi zaledwie 2 000 zł, ale tracimy m. in. regulację pionową foteli, lampy przeciwmgielne, oraz elektryczne sterowanie szyb i lusterek.

Renault Megane

Jak wypadnie w tym zestawieniu elegancki Francuz? Na początek odstrasza nieco najwyższą ceną podstawową. Expression oferuje bogatsze wyposażenie niż Authentique, ale jest podstawową wersją jeśli decydujemy się na silnik dCi 105. Moc jest nieco niższa niż u konkurencji, ale osiągi wręcz przeciwnie, są nawet lepsze. A wszystko przy bardzo niskim zużyciu paliwa.

Pierwszą pozycją na liście wyposażenia seryjnego jest radioodtwarzacz Classic 4x15W CD MP3, co już uwalnia nas od konieczności dopłacania za radio. Jest także klimatyzacja co oznacza, że cena podstawowa w naszym przypadku jest ceną końcową. Na liście znajdziemy jeszcze m.in.: fotel kierowcy regulowany na wysokość z podparciem lędźwiowym, szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie z włącznikiem impulsowym po stronie kierowcy, światła przeciwmgłowe, czujnik światła i deszczu, automatycznie włączane światła mijania, lampki oświetlające podłoże wbudowane w drzwi przednie i tylne, komunikaty na desce rozdzielczej w języku polskim, centralny zamek, poduszki powietrzne boczne z przodu, zestaw do naprawy kół.

W dziedzinie bezpieczeństwa Renault walczy zawsze o wynik pięciogwiazdkowy, więc na pokładzie mamy komplet poduszek powietrznych, dokupić można za to ESP z ASR za 1 500 zł. Zestaw palacza to koszt 60 zł.

Podsumowanie

Reprezentanta w klasie kompaktów ma każda szanująca się firma produkująca samochody. Zestawienie ich wszystkich razem byłoby ogromnie trudne, nawet przy założeniu, że poszukujemy konkretnej wersji silnikowej. Różnice mocy, wyposażenia seryjnego, kosztów wyposażenia dodatkowego i podanie ceny końcowej i tak nie daje obrazu pozwalającego dokonać jednoznacznego wyboru.

W naszej trójce różnice są już wystarczające duże, aby to potwierdzić. Ford ma najbardziej skąpe wyposażenie i niemal za wszystko każe sobie płacić, ale oferuje imponującą listę dodatków, których nie znajdziemy u konkurencji. Z kolei Renault i Kia oferują komfortowe wyposażenie, które przy naszych założeniach okazuje się wystarczające i tylko w niektórych wypadkach należy je uzupełnić - choćby o zestaw dla palących.

We wszystkich autach tylna kanapa składa się asymetrycznie, co czyni z nich praktyczne rodzinne auta nadające się do miasta i w dłuższą trasę. Oszczędne silniki przy intensywnej eksploatacji nie nadwerężają naszych kieszeni, chociaż znów Ford wyraźnie tu przegrywa. Do zestawienia wybraliśmy mało oszczędny i wycofywany już silnik 1.8 TDCI, ze względu na niższą cenę, ale i ona jest wysoka. Chcąc dorównać konkurencji należy doliczyć jeszcze 4 tys. zł. Wtedy możemy cieszyć się mniejszym, ale nowoczesnym i oszczędnym silnikiem 1.6 TDCI. Wysoka cena i skromne wyposażenie czyni niemiecką ofertę najmniej opłacalną.

Dane techniczne

Marcin Lewandowski

ZOBACZ TAKŻE:

Mitsubishi i-MIEV - pierwsza jazda

Kia cee'd po faceliftingu już w salonach - WIĘCEJ TUTAJ

Poradnik: samochodem po Europie - WIĘCEJ TUTAJ

Samochody: Ford Focus TDCI - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA