Dwa auta w rodzinie

To jeszcze nie standard, ale coraz powszechniejsza praktyka. Ponad jedna trzecia osób, które nabyły w zeszłym roku samochód powiększyła "park maszynowy" swojej rodziny

Polacy coraz chętniej kupują kolejne auto. W 2008 r. co dziesiąty Polak kupił samochód osobowy. Niemal połowa respondentów (48%) kupując auto zastępowała nim pojazd dotychczas używany, a ponad jedna trzecia badanych (35%) kupiła kolejny samochód dla swojego gospodarstwa domowego. Z kolei dla 15% Polaków kupione w 2008 r. auto było pierwszym w ich gospodarstwie domowym.

Stosunkowo częściej niż dotychczas osoby starsze (50 lat i więcej) zastępowały używany samochód nowym. Ta grupa respondentów również częściej dokonała zakupu auta fabrycznie nowego oraz samochodu docelowego. Respondenci z tej grupy nie planują zakupu nowego pojazdu w ciągu najbliższych lat. W porównaniu do 2007 r. odsetek osób, które w ubiegłym roku zastąpiły dotychczasowy samochód nowym autem zmalał o 10%.

Z kolei o 12% wzrosła grupa osób, które kupiły kolejny samochód dla swojego gospodarstwa domowego. Stosunkowo częściej zakupu dodatkowego auta dokonywały osoby mieszkające na wsi, w wieku 40 - 49 lat.

Wśród  osób, które kupiły samochód w 2008 r. relatywnie najmniej (16%) jest tych, dla których było to pierwsze auto w gospodarstwie domowym. W tej grupie stosunkowo częściej znaleźć można osoby młode, w wieku 18-29 lat, stanu wolnego, często pracowników administracji i usług, w lepszej sytuacji materialnej (o najwyższym dochodzie na osobę w gospodarstwie domowym). Grupa ta pozostaje na niemal niezmienionym poziomie od czterech lat.

Wyniki badania pokazują, że w 2008 roku, częściej niż w latach ubiegłych, mieliśmy do czynienia ze zjawiskiem zakupu kolejnego samochodu dla polskich gospodarstw domowych. Relatywnie częściej tego typu zjawisko występuje na wsi niż w mieście, co może rodzić nowe perspektywy dla rynku motoryzacyjnego - komentuje wyniki badania dr Magdalena Sawińska Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP

mjl, TNS OBOP

Więcej o:
Copyright © Agora SA