Omnivore, zaprojektowany przez Lotus Engineering, to dwusuwowy silnik spalinowy przystosowany do zasilania m.in. benzyną i alkoholami różnego rodzaju. Aby umożliwić efektywne spalanie zastosowano zmienny stopień sprężania. Jest on realizowany za pomocą ruchomego elementu głowicy i może wynosić nawet 40:1. Otwory dolotowe i wylotowe znajdują się w ściance cylindra. Aby zwiększyć efektywność napełniania cylindra świeżym powietrzem i wydalania spalin zastosowano specjalny zawór wychylny. Jego charakterystyka pracy zmienia się wraz z obciążeniem silnika. Paliwo dostarczane jest do cylindrów za pomocą wtrysku bezpośredniego.
Wyniki testów pokazują, że zużycie paliwa jest niższe o 10% w stosunku do konwencjonalnych silników o zapłonie iskrowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa (patrz tutaj ). Niższa jest także emisja NOx .
Te znakomite rezultaty oznaczają krok naprzód w rozwoju bardziej efektywnych silników wielopaliwowych. Omnivore kładzie podstawy pod nowatorską wizję produkcji silników o zmiennym ciśnieniu - powiedział Simon Wood, Dyrektor Techniczny w Lotus Engineering
Do rozwiązania jest jeszcze wiele problemów, między innymi związanych ze smarowaniem i obciążeniem cieplnym poszczególnych elementów silnika. Jeżeli zostaną one usunięte, a dalsze testy wypadną pomyślnie, to kto wie, być może doczekamy się jeszcze powrotu silników dwusuwowych.
Marcin Lewandowski Jesteśmy też na Facebooku i Blipie
ZOBACZ TAKŻE:
Nowe lampy LED i reflektory biksenonowe w Golfie - ZOBACZ TUTAJ