Postęp techniczny w dziedzinie ogniw paliwowych trwa

Nissan Motor opracował nowy zespół ogniw paliwowych o dwukrotnie wyższej niż w urządzeniu poprzedniej generacji gęstości energetycznej. W nowym produkcie osiągnięto również 35% redukcję kosztów, głównie dzięki zmniejszeniu o połowę ilości zastosowanej w nim platyny.

MEA (Membrane Electrode Assembly - Zespół Membrany i Elektrody): Podwójna gęstość energetyczna osiągnięta została dzięki lepszej przewodności warstwy elektrolitu w zespole MEA, w którym zachodzi główna reakcja chemiczna. Wynika ona także z gęściej upakowanej struktury ogniwa.

Struktura ogniwa: Gęściej upakowana struktura ogniwa to wynik zastąpienia separatora węglowego nowym, cienkim separatorem metalowym. Separator ma za zadanie oddzielenie wodoru, tlenu oraz wody chłodzącej niezbędnych do reakcji chemicznej. Specyficzna powłoka separatora zwiększa poziom przewodności i zapobiega korozji chemicznej, co z kolei prowadzi do większej wydajności i trwałości podczas cyklu życiowego zespołu ogniw paliwowych.

Elektroda: Materiał elektrody o wyższym poziomie trwałości pozwala na ograniczenie ilości niezbędnej platyny o 50% (materiału kluczowego przy produkcji ogniw paliwowych) w porównaniu do produktów poprzedniej generacji. To z kolei stanowi przełomowe osiągnięcie jeśli chodzi o koszty urządzenia.

Wymiary i koszt zespołu: Wszystkie wprowadzone w ogniwie usprawnienia podwajają jego gęstość energetyczną, co pozwala na zmniejszenie wymiarów zespołu o jedną trzecią oraz znacząco redukuje koszty, a wszystko to bez pogorszenia osiągów. W porównaniu z urządzeniami poprzedniej generacji, moc nowego zespołu wzrosła 1,4 razy z 90kW do 130kW, dzięki czemu może on napędzać większe pojazdy. Wymiary zmniejszono o 75% (z 90L do 68L), co daje większą swobodę przy montażu urządzenia.

Zespół ogniw paliwowych nowej generacji należy do gamy ekologicznych technologii opracowywanych przez Nissana w ramach programu Nissan Green Program 2010, którego celem jest opracowanie nowych technologii, produktów oraz usług mogących doprowadzić do rzeczywistego zmniejszenia ilości CO2 emitowanego przez pojazdy, poprawy jakości spalin oraz ponownego przetwarzania surowców.

Pojazdy testowe z nowymi, ulepszonymi ogniwami będą gotowe do jazdy pod koniec tego roku.

Źródło: Nissan

Chcesz kupić Nissana? - sprawdź oferty na autotrader.pl

Więcej o: