Volvo kontra Renault

Przez wiele lat duże Volvo było synonimem bezpiecznego samochodu. Od kilku lat to Renault przedstawia się jako producent najbezpieczniejszych samochodów. Gdzie leży prawda?

Europejskie stowarzyszenie Euro NCAP, zajmujące się badaniem bezpieczeństwa samochodów sprzedawanych na starym kontynencie, opublikowało dziś wyniki testów dwóch interesujących nas samochodów klasy średniej: Renault Laguny i Volvo V70. Szwedzki samochód mimo, że zbudowany na tej samej płycie podłogowej co S80, wymiarami bardziej pasuje do klasy średniej, niż średniej-wyższej.

Renault w reklamach i materiałach prasowych stara się podkreślać ile jego modeli zdobyło pięć gwiazdek w testach zderzeniowych, dzięki czemu jest producentem bardzo bezpiecznych samochodów. I trudno z tym polemizować. Osiągnięcie takiego wyniku dla prawie wszystkich modeli (nowe Twingo i dotychczasowe Kangoo zdobyły po cztery gwiazdki, a nowe Kangoo nie przeszło jeszcze testów) to nie lada osiągnięcie. Jednak ten najczęściej przedstawiany wynik mówi tylko o bezpieczeństwie dorosłych pasażerów, a wiele osób, głównie płci pięknej wybiera bezpieczne auto ze względu na swoje dzieci. Ich bezpieczeństwo określane jest oddzielnie, a wyniki testów nie wpływają na ocenę bezpieczeństwa dorosłych. Nie ma wyniku ogólnego, mówiącego o poziomie bezpieczeństwa całego samochodu, są jedynie poszczególne oceny.

Jak testują?

Euro NCAP od jakiegoś czasu przeprowadza cztery testy każdego badanego przez siebie auta.

Pierwszym jest test czołowy, w którym samochód rozpędzany jest do prędkości 64 km/h i wjeżdża w częściowo odkształcalną przeszkodę, usytuowaną od strony kierowcy. Test jest symulacją zderzenia czołowego z pojazdem jadącym z naprzeciwka. Podczas testu badane jest ryzyko odniesienia uszkodzeń przez dorosłych i dzieci (maksimum po pięć gwiazdek). Dwa manekiny symulują dzieci w wieku 18 miesięcy i trzech lat.

Kolejne dwa testy to zderzenia boczne. Pierwsze stanowi symulację zderzenia bocznego z innym pojazdem, a drugie najechania na słup lub drzewo. W pierwszym wózek wjeżdża w bok auta z prędkością 50 km/h, w drugim auto wpychane jest bokiem (jadąc na wózku) na słup o średnicy 254 mm z prędkością 40 km/h. Oba testy mają na celu ocenę ryzyka odniesienia obrażeń jedynie przez dorosłych pasażerów. Ocena jest jednak wystawiana łącznie dla trzech powyższych testów (maksimum pięć gwiazdek).

Czwarte zderzenie to symulacja potrącenia pieszego z prędkością 40 km/h. Maksymalna ocena to cztery gwiazdki.

Wyniki crash-testów

Volvo zdobyło pięć gwiazdek za ochronę dorosłych (34 punkty), cztery za dzieci (41 punkty) i dwie za ochronę pieszych (16 punktów).

Renault odpowiednio pięć gwiazdek za ochronę dorosłych (36 punktów), cztery za dzieci (41 punkty) i dwie za ochronę pieszych (10 punktów).

 

Oba auta wypadły bardzo dobrze w testach czołowym i bocznym. Dwa punkty przewagi Laguna zdobyła za kontrolki niezapiętych pasów i za zderzenie ze słupem. Patrząc na zdjęcia widać, że podczas zderzenia czołowego słupek A nowej Laguny odkształcił się, a w V70 pozostał w pierwotnej formie, co świadczy o większej sztywności nadwozia szwedzkiego auta.

Volvo wypadło lepiej w ochronie dzieci uzyskując maksymalne noty w obu przedziałach wiekowych, tracąc m.in. za mocowania fotelików. Laguna uzyskała maksymalną notę jedynie dla trzyletnich dzieci, nadrabiając w punktacji za mocowanie foteli i za funkcję wyłączania poduszki pasażera.

Mimo dwóch gwiazdek dla obu aut, spora różnica w punktacji pokazuje wyraźną przewagę Volvo w ochronie pieszych.

Bezpieczeństwo czynne

Test zderzeniowy określa jedynie bezpieczeństwo bierne. Oceniając bezpieczeństwo całego samochodu należy jeszcze brać pod uwagę bezpieczeństwo czynne, czyli te czynniki które zmniejszają prawdopodobieństwo zajścia wypadku. Na tym polu lepiej wypada V70 oferując w standardzie m.in. układ kontroli stabilności dynamicznej i kontroli trakcji (DSTC), światła hamowania awaryjnego (EBL), układ przeciwblokujący koła z układem hydraulicznego wspomagania (HBA) i wstępnego przygotowania układu hamulcowego (RAB). Renault oferuje standardowo (w niektórych wersjach) układ przeciwdziałający blokowaniu kół (ABS+ASR) i układ kontroli trakcji (ESP). Za dopłatą można dostać układ wstępnego przygotowania układu hamulcowego.

Podsumowanie

Większość współczesnych samochodów zapewnia dobrą lub bardzo dobrą ochronę dorosłych pasażerów w czasie kolizji. Z ochroną dzieci jest gorzej, co nie znaczy źle. Żaden dotychczasowy samochód, rozbity przez Euro NCAP nie zdobył jeszcze pięciu gwiazdek za ochronę najmłodszych. Najlepszy wynik jak dotąd zanotowała Toyota Prius osiągając 43 punkty. Nasi rywale otrzymali dwa punkty mniej. Należy dodatkowo pamiętać, że zwłaszcza osiemnastomiesięczne dziecko jest delikatne i nic nie zastąpi naszego rozsądku za kierownicą.

W dziedzinie ochrony pieszych widać za to pewną przewagę Volvo, głównie za sprawą "miększej" maski silnika. Osiągnięte wyniki nie odstają od konkurencji. Żaden dotąd badany samochód segmentu D nie zdobył więcej niż dwie gwiazdki za ochronę pieszych.

Osiągnięte wyniki stawiają te samochody w czołówce klasy średniej. Oba auta zapewniają bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno biernego, jak i czynnego. W ostatecznej ocenie Volvo V70 wypada nieco lepiej, choć różnice nie są duże.

 

Marcin Lewandowski; Źródła: Euro NCAP, Renault, Volvo

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.