Toyota Avensis powstała z myślą o rynku europejskim i jest produkowana wyłącznie w angielskich zakładach w Derbyshire. Stąd obie wersje nadwoziowe przystosowane do ruchu lewo lub prawostronnego ruszają do salonów dilerskich na Wyspach i Starym Kontynencie.
Japońscy producenci zawsze oferowali na własnym rynku niemal wszystkie modele sprzedawane aktualnie na świecie za wyjątkiem modeli "budżetowych" konstruowanych specjalnie z myślą o konkretnym regionie i tylko tam sprzedawanych (np. Toyota Vios). Europa nie należała do tego wyjątku, jednak sytuacja uległa zmianie po wybudowaniu fabryk w Europie.
Łącznie Toyota ma obecnie w swojej japońskiej ofercie 49 modeli samochodów osobowych. Chociaż Auris, Yaris (Vitz), czy iQ są sprzedawane w Japonii, to produkowanych wyłącznie w Europie modeli Aygo i Avensis tam brakowało. Toyota postanowiła to zmienić i Japończycy mogą już zamawiać nowy model Toyoty. Jest to Avensis Wagon, czyli kombi napędzane dwulitrowym silnikiem benzynowym łączonym z przekładnią bezstopniową. Miesięczna sprzedaż szacowana jest na 750 sztuk.
Pierwszym skojarzeniem nasuwającym się na myśl jako wytłumaczenie eksportu Avensisa do Japonii jest niedawne tsunami, które dosłownie i w przenośni wstrząsnęło całą Japonią i jej gospodarką. Toyota jednak zaprzecza tym domysłom podkreślając, że produkcja w kraju Kwitnącej Wiśni została w pełni przywrócona.
Japońskie fabryki pracują już pełną parą i nie ma mowy o łataniu "dziury". Modelem Avensis Wagon Toyota uzupełnia ofertę rodzinnych samochodów w Japonii. Jest to też pierwszy krok wprowadzania tego modelu na inne rynki. Docelowo Avensis ma stać się samochodem światowym - powiedział Robert Mularczyk z Toyota Motor Poland
Toyota nie podaje, na jakie inne rynki zamierza wprowadzić Avensisa. Eksport z Europy do USA wydaje się mało realny i nieopłacalny, zresztą Avensis musiałby przejść sporą modernizację, by trafić w amerykańskie gusta. Poza tym ciężko byłoby wpasować się z nowym modelem pomiędzy Corollę i niewiele droższą Camry. Pozostają wybrane rynki azjatyckie, na których oferowano niegdyś Coronę znaną w Europie pod nazwą Carina.
Marcin Lewandowski
ZOBACZ TAKŻE:
Toyota Verso-S 1.33 VVT-i | Pierwsza jazda