Tak wynika z najnowszego raportu Millward Brown. Japoński producent wraca na szczyt listy kosztem BMW, które musi zadowolić się pozycją wicelidera. Obok dwóch wymienionych marek "na pudle" zmieścił się inny niemiecki producent - Mercedes.
Pierwsze miejsce Toyoty może być zaskoczeniem. Co prawda wcześniej firma zajmowała pozycję lidera nieprzerwanie przez cztery lata (2006 - 2009 r.). Potem jednak przyszedł czas głośnych akcji serwisowych, o których mówił i pisał cały motoryzacyjny świat. W 2010 roku, w krótkich odstępach czasu do serwisów wzywano kolejne miliony właścicieli Toyot (i Lexusów) z całego świata. Największa i zarazem najgłośniejsza akcja serwisowa dotycząca wadliwie działającego pedału gazu obejmowała ponad 8 mln aut. To musiało odbić się na renomie firmy.
Zaskoczony wynikiem Toyoty nie jest Peter Walshe z Millward Brown. Jego zdaniem akcje serwisowe nie były w stanie trwale podkopać zaufania, jakim klienci darzyli japońską firmę.
Przed akcjami nawrotowymi cieszyła się ogromnym zaufaniem i przy odpowiedniej reakcji - a tak właśnie postąpiła Toyota - musiała szybko odbić się od dna. To doskonały dowód na prężność japońskiej marki - powiedział Walshe w wywiadzie udzielonym Autonews Europe
BMW cieszyło się pozycją lidera tylko przez rok. Chociaż niemiecka firma wykazała wzrost wartości (+3%), nie wystarczył on do utrzymania pierwszego miejsca. Znacznym, bo 12-procentowym wzrostem wartości może pochwalić się Mercedes (3. miejsce), ale największym awansem wśród marek z pierwszej motoryzacyjnej dziesiątki popisał się Nissan (+17%). Zdaniem Walshe'a jest to efekt świetnej kampanii proekologicznej oraz doskonale przyjętego modelu Leaf, który zgarnął tytuły Europejskiego i Światowego Samochodu Roku.
Lista najbardziej wartościowych marek motoryzacyjnych | Millward Brown (w mld dolarów):
1. Toyota - 24.2 (+11%) 2. BMW - 22.4 (+3%) 3. Mercedes - 15.3 (+12%) 4. Honda - 14.2 (-1%) 5. Porsche - 12.4 (-3%) 6. Nissan - 10.1 (+17%) 7 VW - 7.4 (+6%) 8. Ford - 7.4 (+5%) 9. Audi - 3.8 (+5%) 10. Lexus - 3.7
Bartosz Sińczuk
ZOBACZ TAKŻE: