Przeglądy

Każdy samochód podlega okresowej kontroli podzespołów i materiałów eksploatacyjnych, które, w zależności od wyniku przeglądu, podlegają wymianie lub weryfikacji i naprawie.

Producenci, w książkach serwisowych, precyzyjnie podają przebiegi w kilometrach, po których należy przeprowadzić poszczególne kontrole. Rozkład przeglądów, pozwalający uniknąć przykrych lub wręcz niebezpiecznych niespodzianek, kształtuje się następująco:

Co 7500 - 10 000 km

sprawdzenie układu hamulcowego - ewentualne niwelowanie ubytków tarcz lub bębnów (w skrajnych przypadkach - wymiana), wymiana zużytych elementów ciernych lub uszczelnień;

kontrola układu chłodzącego - eliminacja wycieków, sparciałych elementów gumowych; uzupełnienie braków płynu chłodzącego (ważne również przed sezonem zimowym);

sprawdzenie naciągu i stanu pasków klinowych;

czyszczenie świec zapłonowych, styków przerywaczy zapłonu, kontrola stanu przewodów wysokiego napięcia, ewentualna kontrola i regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu;

kontrola podgrzewaczy (świec żarowych) w silnikach Diesla,

wymiana oleju silnikowego i filtra oleju;

kontrola powłoki lakierowanej i antykorozyjnej karoserii;

sprawdzenie ogólnego stanu elementów zawieszenia - eliminacja zużytych elementów przeniesienia ruchu;

kontrola ruchomych części układu kierowniczego - wyeliminowanie luzów, sprawdzenie zbieżności kół przednich;

kontrola nastawów gaźnika lub pompy wtryskowej (diesel), analiza składu spalin;

sprawdzenie stanu ogumienia, ciśnienia powietrza (przed zmianą sezonu wymiana ogumienia);

kontrola naciągu paska rozrządu.

Co 15 000 - 20 000 km

(lub raz na 1 - 1,5 roku)

najlepiej przed zimą

kontrola poziomu płynu hamulcowego;

sprawdzenie poziomu oraz stężenia płynu chłodzącego;

kontrola gęstości elektrolitu w akumulatorze, oczyszczenie końcówek biegunowych oraz ich nasmarowanie;

sprawdzenie luzów zaworowych (w układzie klasycznym, bez popychaczy hydraulicznych);

wymiana styków przerywacza;

smarowanie krzywki aparatu zapłonowego (jeśli zachodzi taka konieczność i jeśli istnieje taka możliwość);

kontrola kąta zwarcia styków przerywacza (zapłon klasyczny);

sprawdzenie poziomu oleju w przekładni głównej, skrzyni biegów;

kontrola stanu przewodów hamulcowych;

sprawdzenie szczelności układu wydechowego;

kontrola ustawienia oświetlenia;

wymiana filtra paliwa;

kontrola ciśnienia otwarcia wtryskiwaczy (diesel).

Co 30 000 - 40 000 km

wymiana filtra powietrza,

wymiana lub czyszczenie filtra odpowietrzania skrzyni korbowej (jeśli występuje),

wymiana łańcucha rozrządu, (w niektórych przypadkach również paska rozrządu)

Co 60 000 km

wymiana płynu chłodzącego;

wymiana płynu hamulcowego i wszystkich elementów uszczelniających;

wymiana paska rozrządu.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.