Od kilku lat liczba akcji serwisowych, zgłaszanych do UOKiK-u przez producentów samochodów i motocykli, utrzymuje się na podobnym poziomie. W 2007 r. ogłoszono 71 takich powiadomień, w 2008 r. - 64, w 2009 r. - 65, a w 2010 r. - 62. W zeszłym roku 55 powiadomień dotyczyło samochodów, a 7 - motocykli.
W trosce o wizerunek oraz ze względu na rynkową konkurencję, producenci wadliwych pojazdów często sami przeprowadzają akcje przywoławcze i niezwłocznie o nich informują. Kampanie naprawcze mają z reguły zasięg ogólnoeuropejski, czasami globalny i w każdym kraju wyglądają tak samo. Niekiedy jednak UOKiK otrzymuje skargi konsumenckie.
Producent aut, który wie, że jego produkt jest niebezpieczny, musi bezzwłocznie poinformować o tym UOKiK i podjąć działania mające na celu eliminację zagrożenia. Najpopularniejsze są wspomniane akcje przywoławcze. Informacja o akcji najczęściej umieszczana jest na stronach internetowych przedsiębiorcy, w punktach serwisowych oraz na stronach internetowych UOKiK ( kliknij tutaj ).
Przedsiębiorca, który wie, że produkt wprowadzony przez niego na rynek jest niebezpieczny i nie powiadomił o tym UOKiK, naraża się na karę w wysokości do 100 tys. zł. Zgłoszeniu podlegają tylko wady związane z bezpieczeństwem. Najczęściej zgłaszanymi produktami niebezpiecznymi są zabawki, a następnie - samochody i motocykle.
Audi - Q5 - ryzyko odchylenia osłony słupka przedniego podczas wypadku (307 egz.)
BMW - serie 5, 6 i 7 z silnikami benzynowymi - ryzyko awarii wspomagania hamulców (326 aut)
Chevrolet - Captiva i Cruze - ryzyko rozłączenia elementów układu kierowniczego i wałka kolumny kierowniczej (750 aut) - Cruze - ryzyko wycieku paliwa (65 aut)
Chrysler - Grand Voyager - przetarcie wiązki elektrycznej drzwi (375 aut)
Citroen - Jumpy - ryzyko pożaru z powodu stykania się przewodu powrotnego paliwa z elementami silnika (243 egz.) - C1 - ryzyko zablokowania pedału przyspieszenia (około 100 aut)
Dodge - Caliber - wadliwy mechanizm pedału gazu (12 aut) - Nitro - ryzyko awarii mechanizmu wycieraczek (59 aut)
Fiat - Doblo - niewłaściwa obróbka drążka stabilizatora (287 egz.) - Panda - ryzyko poluzowania mocowania wałka kolumny kierowniczej (8 aut) - Punto Evo - błąd w oprogramowaniu centralki poduszki powietrznej pasażera (25 aut) - Scudo - ryzyko wyłączenia świateł podczas jazdy (1358 aut)
Ford - Ranger - wadliwy wspornik linki zmiany biegów - 52 egz. - Focus - ryzyko korozji (371 aut)
Honda - Jazz - ryzyko uszkodzenia opon podczas ich montażu (110 aut) - Civic i Jazz - brak zawleczki sworznia pedału hamulca (31 egz.)
Hyundai - Santa Fe - korozja wahaczy tylnego zawieszenia (177 aut)
Jaguar - XF i XK - nieprawidłowe zasilanie układu paliwowego (14 aut) - XJ - poluzowanie ramion wycieraczek w XJ (49 egz.)
Jeep - Wrangler - ryzyko przegrzania oleju w automatycznej skrzyni (28 aut) - Cherokee - ryzyko wycieku smar z przegubów (51 aut)
Kia - Sorento (XM) - ryzyko przegrzania wiązki elektrycznej drzwi (371 aut) - Cee'd - ryzyko awarii jednej z sekcji pompy hamulcowej (1751 aut)
Land Rover - Discovery 3 - nieszczelna pompa hamulca (83 egz.)
Lexus - GS450h, GS460, LS460, LS600h - sprężyny zaworowe z niewłaściwego materiału (371 aut) - GS300, IS220d i IS250, RX300 - ryzyko wycieku płynu hamulcowego (487 aut) - GS300 - ryzyko uszkodzenia przewodu elektrycznego w zbiorniku paliwa (106 aut)
Mercedes - Sprinter - ryzyko pożaru z powodu wyrzutu oleju poza komorę silnikową (2931 egz.)
Mitsubishi - Outlander (CW) - ryzyko przetarcia elektrycznej wiązki systemu sterowania silnikiem (972 egz.) - L200 - ryzyko poluzowania się śrub mocowania sworznia do wahacza (2380 aut) - L200 - ryzyko pęknięcia na mocowaniu tylnego zderzaka (39 egz.)
Nissan - Micra (K12) - nieprawidłowe działanie poduszki powietrznej pasażera (837 aut)
Opel - Astra i Meriva - śruby szyny fotela (373 egz.) - Combo - ryzyko wycieku paliwa (47 aut) - Corsa D - ryzyko awarii hamulca postojowego (1704 egz.) - Antara - ryzyko rozłączenia elementów układu kierowniczego i wałka kolumny kierowniczej (417 aut)
Peugeot - 107 - ryzyko zablokowania pedału przyspieszenia (226 aut)
Renault - Master III - mocowanie pasów bezpieczeństwa (78 egz.) - Scenic II - ryzyko uruchomienia hamulca podczas jazdy (5692 aut) - Grand Modus - ryzyko zablokowania tylnej klapy (348 egz.) - Laguna III - ryzyko uszkodzenia napinacza biodrowego pasa bezpieczeństwa kierowcy (3547 aut)
Suzuki - Swift - korozja przedniego zawieszenia (11 352 egz.) - Swift - ryzyko wycieku paliwa (804 auta) - poluzowanie śrub mocujących lusterka w SX4 - 2299 aut - Grand Vitara 1.6 i Jimny - nieprawidłowy materiał rolki napinacza paska wspomagania kierownicy (796 egz.)
Toyota - iQ - zła praca czujnika elektrycznego wspomagania - Land Cruiser Prado - ryzyko poślizgu tylnych kół podczas pokonywania zakrętu (176 aut) - iQ, Aygo, Yaris, Auris, Corolla, Verso, Avensis, RAV4 - ryzyko zablokowania pedału przyspieszenia
Volvo - ryzyko wycieku oleju w silniku D5 (295 egz.) - zwarcie złączki poduszki powietrznej (1610 aut) - XC90 - ryzyko wycieku paliwa (20 aut) - XC70, V70, XC60 i S80 - przedwczesne zużycie paska alternatora (1317 egz.) - XC70, V70, S60, XC70 - ryzyko wzrostu ciśnienia oleju w silniku (1690 aut)
Marcin Sobolewski, źródło: UOKiK
Jeep Cherokee - kowboj z brzuszkiem - test