ALFA ROMEO 147 1.6 T.S.

To, że Alfa Romeo 147 jest jednym z ładniejszych kompaktów, nie ulega wątpliwości. Tytuł Car of the year 2001 zobowiązuje jednak do tego, by zachwycała nie tylko wyglądem. Sharon Stone oprócz urody ma jeszcze wysoki iloraz inteligencji. A Alfa? Czy poza wyglądem czymś się jeszcze wyróżnia?

ALFA ROMEO 147 1.6 T.S.

To, że Alfa Romeo 147 jest jednym z ładniejszych kompaktów, nie ulega wątpliwości. Tytuł Car of the year 2001 zobowiązuje jednak do tego, by zachwycała nie tylko wyglądem. Sharon Stone oprócz urody ma jeszcze wysoki iloraz inteligencji. A Alfa? Czy poza wyglądem czymś się jeszcze wyróżnia?

Testowana wersja jest napędzana motorem o pojemności 1,6 l, tradycyjnie już u Alfy z dwiema świecami na cylinder, o mocy 120 KM (88 kW). Maksymalny moment obrotowy 146 Nm jest przekazywany na przednie koła za pomocą 5-stopniowej przekładni ręcznej. Prędkość maksymalna 195 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w 10,6 s wydają się wystarczające. Taka wersja silnikowa okazuje się bardziej odpowiednia dla ludzi spokojnych, którzy nie czują potrzeby rozkoszowania się walorami trakcyjnymi Alfy, a zależy im raczej na tym, by dobrze się prezentować. Motor 1,6 podczas spokojnej jazdy zużywa średnio 9 l/100 km i pracuje cicho. Jednak przy większej prędkości natężenie hałasu znacznie się zwiększa, a zapotrzebowanie na paliwo wzrasta nawet do 13 l/100 km. Dla tych, którzy lubią szybką jazdę, lepsza będzie wersja 2-litrowa, szczególnie z ręczną przekładnią.

W Alfie 147 wykorzystano zawieszenie z modelu 156, a także jego skróconą płytę podłogową. Zastosowanie kolumn MacPhersona oraz podwójnych wahaczy z przodu i poprzecznych z tyłu nie jest rozwiązaniem tanim, ale to właśnie dzięki niemu osiągnięto doskonałe walory trakcyjne małej Alfy: bardzo dobre resorowanie, brak stuków i fantastyczne prowadzenie. Zarówno po krętych górskich drogach, jak i po autostradzie Alfa jeździ jak po szynach, bardzo długo zachowując neutralność. Doskonałe zawieszenie wspomaga bezpośredni układ kierowniczy. Konstruktorzy Alfy przyzwyczaili nas już do tego w modelu 156. Należy uważać, żeby niechcący nie zjechać z drogi - już przy lekkim ruchu kierownicą Alfa skręca. O ile w normalnym ruchu prowadzi się fantastycznie, to niestety parkowanie nie jest już takie proste, ponieważ duża średnica skrętu (11,5 m) nie ułatwia tego manewru. Tę niedogodność można wybaczyć, gdyż dostaje się w zamian bezpośredni układ kierowniczy. Wada samochodu to mało wydajny układ hamulcowy. Gdy tarcze są zimne, nawet delikatne wciśnięcie pedału powoduje natychmiastowe wytracanie prędkości. Jednak już kilka awaryjnych hamowań z dużej prędkości znacznie obniża skuteczność układu, który nie jest odporny na zmęczenie cieplne. Wtedy musimy dużo wcześniej zaczynać hamowanie, a to zmniejsza satysfakcję z jazdy. Pomimo pewnych niedoskonałości układu hamulcowego Alfa 147 należy do lepiej jeżdżących kompaktów.

Urodzie tego samochodu trudno się oprzeć. Model 147 poznamy wszędzie po szczodrze chromowanym wlocie powietrza w kształcie litery V, który od razu rzuca się w oczy. Charakterystyczne dla "147" jest też umieszczenie kierunkowskazów w miejscu, w którym zwykle znajdują się halogeny. O ile stylizacja przodu auta jest bardzo ładna i oryginalna, to patrząc na jego tył, mamy wrażenie, że już gdzieś to widzieliśmy. No właśnie, gdzie? Przypomniałem sobie o tym, jadąc w korku za Peugeotem 206. Specjaliści Alfy mogli bardziej wysilić wyobraźnię. Zrehabilitowali się, projektując wnętrze.

W środku wszystko jest ładnie wystylizowane i funkcjonalne. Dobrze wyprofilowane fotele świetnie trzymają ciało na zakrętach, wieniec kierownicy doskonale leży w dłoniach, przed oczami mamy dwa duże wskaźniki: prędkościomierz i obrotomierz. Pomiędzy nimi znajdują się mniejsze - wskaźnik paliwa, temperatury i wyświetlacz komputera pokładowego. Niestety, ma on jedną wadę - podczas jazdy z włączonymi światłami pojawiające się na nim dane oświetlone słońcem są bardzo słabo widoczne.

Do wykończenia wnętrza użyto materiałów wysokiej jakości, można mieć jedynie zastrzeżenia do montażu końcowego. Tym powinni się zająć menedżerowie odpowiedzialni za markę Alfa Romeo, zwłaszcza że samochody tej marki nie są tanie.

W wyposażeniu podstawowym wersji 120-konnej znajdują się: szyby atermiczne, centralny zamek, elektrycznie regulowane przednie szyby, manualna klimatyzacja, kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, fotel kierowcy z regulacją wysokości, systemy ASR, ABS z EBD, sześć poduszek powietrznych i wspomaganie układu kierowniczego. Za tak wyposażony samochód zapłacimy, niestety, 63 400 zł. Alfę 147 możemy też wyposażyć w wiele dodatkowych akcesoriów. Aluminiowe obręcze, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, wielofunkcyjne koło kierownicy, system nagłośnienia Bose, skórzana tapicerka firmy Momo i system Connect - to kilka z nich. Generalnie Alfa sprawdziła się w naszym teście. Mimo niewielkich usterek jest naprawdę fajnym samochodem.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.