Pierwsza generacja 4Matica pojawiła się w modelu W124 w roku 1986 (wersje z silnikami 6-cylindrowymi: 260 E, 300 E, 300 D i 300 D Turbo), a w pracach nad jej stworzeniem brali udział inżynierowie z austriackiej firmy Steyr-Daimler-Puch. Zakup Mercedesa z napędem na cztery koła wiązał się wtedy ze sporą dopłatą - około 12 tysięcy marek.
Sercem układu był centralny mechanizm różnicowy z hydraulicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym (od 1992 roku sterowanie powierzono elektronice), zabudowany wspólnie ze skrzynią biegów. Łącznie 4Matic wykorzystywał trzy mechanizmy różnicowe (przedni bez blokady oraz centralny i tylny z możliwością zblokowania) i pokładową elektronikę (ABS, ASR i automatyczna blokada dyferencjału ASD oraz czujnik skrętu przednich kół), aby w razie poślizgu przerzucić moment obrotowy na przednią oś w proporcji 35:65, 50:50 lub zblokować tylny dyferencjał i skierować siłę napędową do obydwu kół. System działał również na wstecznym biegu; dezaktywowało go naciśnięcie pedału hamulca.
W kolejnej generacji systemu, wdrożonej wraz z modelem W210 w 1997 roku, napędzane były już na stałe wszystkie cztery koła w proporcji 40:60. 4Matic wykorzystywał trzy otwarte dyferencjały oraz elektornikę, w tym nowy system 4ETS, przejmujący funkcję blokady mechanizmów różnicowych poprzez impulsowe przyhamowywanie koła tracącego przyczepność. Moment obrotowy w ciągu 200 milisekund trafiał wtedy do koła o większej przyczepności. Dodatkowo, przegrzaniu układu hamulcowego zapobiegał system kontroli temperatury płynu i tarcz hamulcowych.
Mercedesy z napędem 4Matic powstawały we współpracy ze spółką Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik GmbH i były montowane w jej fabryce w austriackim Graz. Nadwozie w białym kolorze, układ napędowy i wyposażenie wnętrza dostarczał Daimler-Benz, a za wszystkie elementy układu 4x4 odpowiadał kooperant. W styczniu 2003 roku na wystawie w Detroit zaprezentowany został następca W210 - model serii 211. Jesienią do sprzedaży trafiły wersje 4Matic. Jego konstrukcja nie zmieniła się w stosunku do poprzednika.
4Matic stosowany obecnie pojawił się po raz pierwszy w klasie S (W221) w 2008 roku. W porównaniu do drugiej generacji, moment obrotowy jest rozdzielany w stosunku 45:55, a centralny mechanizm różnicowy zabudowano z nowym automatem 7G-Tronic. Dzięki zastosowaniu lżejszych materiałów, całość waży 65-70 kg. Niemcy chwalą się, że wersje z napędem na cztery koła mają niemal identyczne osiągi jak ich tylnonapędowe odpowiedniki i zużywają od nich o ok. 0,5 litra paliwa na setkę więcej.
Dzisiaj oferta Mercedesów z napędem na obie osie obejmuje dziewięć serii modelowych (łącznie ponad 50 wersji osobowych), począwszy od klasy C, poprzez limuzyny E i S, klasę R oraz SUV-y, a na coupe CL kończąc. Zapraszamy do galerii zdjęć Mercedesów wyposażonych w układ 4Matic.
Marcin Sobolewski, źródła: magazyn Mercedes 4Matic, wycieczkownia.com
Mercedes 600 Elvisa pod młotek - ZOBACZ TUTAJ
Lubisz luksus, ale nie chcesz limuzyny? - PRZEGLĄD KOMPAKTÓW PREMIUM