TOYOTA AVENSIS II 2.0 D4

W zmodernizowanej Toyocie Avensis zaprezentowano najnowocześniejszą technikę w postaci silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

TOYOTA AVENSIS II 2.0 D4

W zmodernizowanej Toyocie Avensis zaprezentowano najnowocześniejszą technikę w postaci silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Europejska odmiana Avensis powstaje w Burnaston, w Anglii, i tu przygotowano modernizację tego modelu. Najpoważniejsze zmiany zaszły w układzie napędowym i podwoziu. Inżynierowie Toyoty skonstruowali silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Nie wykorzystano jednak systemu znanego z jednostek GDI Mitsubishi, lecz podobny do stosowanego przez Renault w silnikach IDE. Skutecznie zapobiega on osiadaniu paliwa na ściankach cylindra, dzięki czemu zapewniono efektywniejszy proces spalania.

W testowanym przez nas samochodzie dwulitrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem i zmiennymi fazami rozrządu VVT-i okazała się bardzo elastyczna. Właściwie od 1500 obrotów silnik dysponuje na tyle dużym momentem, że auto płynnie przyspiesza. Aż do 4000 obr./min, kiedy moment obrotowy osiąga maksimum, zapewnia niezłe przyspieszenie i jest cichy. W ruchu miejskim spala od 8,5 do 9 l/100 km. Na trasie przy niemal pełnym obciążeniu (4 osoby z bagażem) i zachowaniu prędkości nie większej niż 120 km/h zużycie paliwa wynosi ok. 7 l/100 km. Jednak powyżej 140 km/h samochód staje się żarłoczny, spalając ponad 12 l/100 km. Pięciostopniowa skrzynia działa precyzyjnie, a do zmiany przełożenia potrzeba niewielkiej siły.

Zawieszenie z kolumnami MacPhersona i ukośnymi wahaczami z tyłu utwardzono, chociaż pozostaje ono komfortowe. Przy większych prędkościach okazuje się jednak nieco za miękkie i nie tłumi dostatecznie szybko rozkołysania samochodu, ale przejazd przez kocie łby nie powoduje dudnienia. Dla zwiększenia bezpieczeństwa aktywnego Avensis może być wyposażona w VSC, czyli układ stabilizacji toru jazdy, powszechniej znany pod skrótem ESP. W Avensis II bębny przy tylnych kołach zastąpiono tarczami. ABS z rozdziałem siły hamowania na osie jest w wyposażeniu standardowym wszystkich wersji.

Nowe wnętrze sprawia przyjemne wrażenie. Deska rozdzielcza z poprawioną aranżacją konsoli środkowej jest funkcjonalna i czytelna. Prowadzący łatwo znajdzie wygodną pozycję dzięki szerokiemu zakresowi regulacji fotela i kierownicy. Prawidłowo wyprofilowane oparcia są nie tylko wygodne, ale dobrze trzymają kierowcę przy pokonywaniu zakrętów. We wnętrzu jest cicho - to zasługa silnika i dobrego wygłuszenia.

Toyota ma ambitne plany sprzedaży w Europie ponad 800 000 aut rocznie. Oprócz Yarisa i Corolli podstawą oferty jest Avensis II, która na rynku europejskim ma spore szanse.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.