Moc 105 KM w sporej limuzynie o tak dynamicznym wyglądzie, to nie brzmi zbyt zachęcająco. Z tą jednostką napędową osiągi 156, zwłaszcza przyspieszenie, są średnie. Prędkość maksymalną - 188 km/h - uzyskamy po długim rozpędzaniu, a osiągnięcie pierwszej "setki" w czasie podanym przez producenta (10,5 s) jest niewykonalne. Zmierzony przez nas czas 12 s to nadal niezły wynik, ale po zadziornie wyglądającej Alfie można oczekiwać większej dynamiki.
Diesel pracujący w systemie common rail ma wysoki moment obrotowy (255 Nm) i przez to elastycznością przewyższa nawet 1,8-litrową, 144-konną jednostkę benzynową. Wspaniałą elastyczność diesla docenimy jednak tylko podczas rozpędzania się z niskich obrotów na wyższych biegach, np. na "piątce" możemy jechać już od 60 km/h. Użytkowy moment obrotowy jest bardzo mały, efekt ociężałości pozostaje. Nawet małe zużycie paliwa, wahające się pomiędzy
6-8 l/100 km, nie poprawi nam humoru. Wolno i oszczędnie - tak jeździ wiele aut. Alfa Romeo nie powinna być ospała.
Proszę źle nie zrozumieć: 1,9-litrowy JTD to bardzo dobry diesel, który jednak lepiej spisuje się w Multipli czy modelach Bravo/Brava niż w "156". Niezbyt szczęśliwie dobrana jednostka napędowa nie zmienia właściwości jezdnych Alfy. Dzięki precyzyjnie pracującemu układowi kierowniczemu i sprężystemu zawieszeniu to jedno z najprzyjemniej prowadzących się aut w tej klasie. Modele z dieslem są bardziej miękko zawieszone dzięki m.in. większej masie własnej. Alfa 1.9 JTD prezentuje większy komfort, ale na ciasnych zakrętach jest mniej zwinna niż wersje z silnikami benzynowymi.
Alfa Romeo 156 to bardzo udany i ładny samochód, do którego znakomicie pasuje silnik wysokoprężny. 1.9 JTD jest jednak trochę za słaby i wysilony - na pewno lepszy byłby 2,4-litrowy JTD.