JAGUAR X-TYPE

Po 10 latach od momentu przejęcia przez Forda, wielkością oferty Jaguar zbliżył się do swego najpoważniejszego rywala - BMW. X-Type, najmniejszy model Jaguara, będzie konkurować z BMW serii 3, a także z Audi A4 i Mercedesem klasy C.

JAGUAR X-TYPE

Po 10 latach od momentu przejęcia przez Forda, wielkością oferty Jaguar zbliżył się do swego najpoważniejszego rywala - BMW. X-Type, najmniejszy model Jaguara, będzie konkurować z BMW serii 3, a także z Audi A4 i Mercedesem klasy C.

Prowadzony w siedzibie Jaguara w Coventry projekt X400 kosztował 550 mln dolarów. Najnowszy Jaguar X-Type wykorzystuje zmodyfikowaną platformę właśnie wchodzącego do sprzedaży Forda Mondeo nowej generacji. Wolfgang Reitzle, odpowiedzialny w koncernie Forda za auta luksusowe, podkreśla, że wspólne będą zbiornik paliwa, klimatyzacja, odsuwany dach, wycieraczki N razem ok. 20% części.

X-Type jest pierwszym Jaguarem z silnikiem umieszczonym poprzecznie. Pod maską zmieszczono zmodyfikowane silniki Ford Duratec - znaną z większego Jaguara S-Type (gdzie montowana jest wzdłużnie) 3-litrową jednostkę V-6 o mocy 240 KM lub 2,5-litrową V-6, rozwijającą 200 KM. Z mocniejszym silnikiem Jaguar rozpędzi się od 0 do 100 km/h w ok. 7 s. Dostępne będą skrzynie biegów ręczne i automatyczne. Jaguar w przeciwieństwie jednak do przednionapędowego Mondeo ma napędzane wszystkie koła. Moment rozdzielany jest przód/tył w stosunku 35/65. Reitzle twierdzi, że mały Jaguar dzięki sportowemu charakterowi zachowuje tożsamość marki. Podkreślają to nie tylko linie nadwozia i napęd na cztery koła, ale także 16- lub 17-calowe obręcze. Zawieszenie tak zostało zestrojone, aby kierowca natychmiast poczuł, że siedzi za kierownicą Jaguara. Jednak specjaliści od marketingu liczą, że najmniejszy Jaguar stanie się znacznie popularniejszy również wśród kobiet, które do tej pory preferowały raczej inne marki.

W samochodzie zastosowano wentylowane hamulce tarczowe z przodu i tyłu oraz najnowsze systemy bezpieczeństwa, począwszy od ESP, a skończywszy na 8 poduszkach powietrznych. X-Type będzie także pierwszym Jaguarem z silnikiem wysokoprężnym! Do tego modelu przygotowywany jest silnik V-6 common rail, wynik współpracy Forda i Peugeota. Prawdopodobnie zostanie też wprowadzona wersja z silnikiem benzynowym o pojemności 2,2 l. Niewykluczona jest wersja przednionapędowa. Podobnie jak większe modele, X-Type pojawi się w odmianie R z 300-konnym silnikiem ze sprężarką. W toku są prace nad wersją kombi, natomiast nie zapadły jeszcze decyzje co do przyszłości coupe i kabrio.

Stylistycznie X-Type wykorzystuje pomysły zgłoszone podczas realizacji projektu S-Type. Przód auta przypomina projekt Neo Classic, natomiast tył to prawie nie zmieniony S-Type. We wnętrzu oczywiście królują tak typowe dla brytyjskiej marki drewno i skóra. Konsolę środkową zdominował duży ekran monitora systemu nawigacyjnego oraz radioodtwarzacz i kontrolki klimatyzacji.

PODSTAWA SUKCESU Największym sukcesem brytyjskiej marki, umożliwiającym dalszy rozwój jest S-Type. Dzięki temu modelowi sprzedaż w 1999 roku osiągnęła rekordowy poziom 75 tys. aut. Wyniki za pierwsze półrocze 2000 roku wskazują na dalszy, ponaddwudziestoprocentowy wzrost popytu na auta tej marki. Jednak plany są znacznie ambitniejsze - już za 2 lata produkcja osiągnie ponad 200 tys. aut! Ten znakomity wynik Brytyjczycy chcą uzyskać, wprowadzając do sprzedaży X-Type.

Samochód wejdzie do sprzedaży w połowie 2001 roku i jego cena wyniesie ok. 150 tys. zł. Jaguar będzie produkowany w Halewood w pobliżu Liverpoolu, w fabryce Forda, gdzie dawniej powstawały Escorty. Kosztem 450 mln dolarów zakład został całkowicie odnowiony. Planowana produkcja sięgnie ponad 100 tys. aut rocznie.

Copyright © Agora SA