Wszystko o Jaguarze: dane techniczne, oceny, opinie
Czyżby i Jaguar żegnał się powoli z silnikami spalinowymi? Do napędu C-X75 służą cztery silniki elektryczne - po jednym o mocy 195 KM na każde koło - oraz dwa silniki turbinospalinowe o mocy 96 KM każdy. Te ostatnie zasilą motory elektryczne, gdy w akumulatorach zabraknie prądu i mogą być z powodzeniem zasilaniem benzyną, gazem CNG lub LPG, olejem napędowym lub biopaliwem. Łączny zasięg zespołu napędowego wynosi 900 km. Na samych bateriach litowo-jonowych brytyjski sportowiec pokona 110 km. Ich ładowanie z gniazdka trwa 6 godzin.
75-ka w nazwie modelu przypomina o urodzinach Jaguara, a jego idea odwołuje się do wspaniałego przodka - XJ220 z lat 90., zdolnego rozpędzić się do 352 km/h. C-X75 kończy przyspieszanie na 330 km/h, a pierwszą setkę osiąga w ciągu 3,4 s. Brytyjczycy są jednak dumni z innego parametru - 15,7 s od 0 do 300 km/h to mniej niż Bugatti Veyron, który na osiągnięcie tej samej prędkości potrzebuje 16,7 s.
Jaguar C-X75 waży 1350 kg (w tym baterie - 230 kg). Jego karoseria mierzy 4,65 m długości, 2,02 m szerokości i 1,2 m wysokości, a rozstaw osi to 2,73 m. Na 21-calowe alufelgi z przodu naciągnięto opony 265/30, a na 22-calowe z tyłu - 365/25.
Przypomnijmy, że na początku tego roku Jaguar otrzymał dotację w wysokości 24 mln dolarów na rozwój technologii opartej na zasilaniu silników elektrycznych turbinami gazowymi. Czy rozwiązanie trafi do seryjnej produkcji i stanie się konkurencją dla hybryd, łączących motory elektryczne i spalinowe?
Pancerny Jaguar XJ w Moskwie - WIĘCEJ