Civic to drugi po Corolli japoński samochód o najdłuższym stażu rynkowym, obecny na motoryzacyjnej scenie od 38 lat. Właśnie dzięki niemu Honda zyskała uznanie jako producent nie tylko jednośladów, ale i samochodów. Już 4 lata po uruchomieniu produkcji, w 1976 roku sprzedaż modelu przekroczyła barierę 1 mln sztuk.
Pierwsza generacja Civika ujrzała światło dzienne w 1972 roku i napędzana była 1,1-litrowym silnikiem benzynowym. Stworzona z myślą o Amerykanach, zdobyła popularność w czasach kryzysu paliwowego.
Następczyni zadebiutowała w 1980 roku. Miała większe nadwozie, a do oferty dołączył mocniejszy silnik o pojemności 1,5 litra oraz 3-biegowa skrzynia automatyczna Hondamatic.
Trzecia generacja Civika była prawdziwą rewolucją i otrzymała nagrodę Car Design Award 1984. Obok 3-drzwiowego hatchbacka i sedana pojawiła się 5-drzwiowa wersja Shuttle, która zastąpiła jednocześnie 5-drzwiowego hatchbacka i odmianę kombi. Pod maską znalazła się nowa rodzina silników benzynowych, po raz pierwszy pojawiła się także wersja z napędem na 4 koła oraz bazujący na Civiku model CRX.
Kolejna odsłona japońskiego kompaktu pojawiła się w 1988 roku. Japończycy wyposażyli ją w wielowahaczowe zawieszenie, a do topowej wersji zapakowali 1,6-litrowy silnik o mocy 150-158 koni.
Piątą generację produkowano w latach 1992-1995. Civic zyskał obłe kształty i dostępny był jako 3-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan oraz 2-drzwiowe coupe. Podobnie jak w poprzedniczce, tak i tu montowano benzynowe jednostki o pojemności od 1,3 do 1,6 litra i mocy od 75 do 160 koni. Model wyróżniał się niskim apetytem na paliwo, a na jego bazie powstała kolejna generacja CRX'a - Del Sol.
Szósty Civic występuje w wersjach japońskich (3-drzwiowy hatchback i sedan) oraz produkowanych w Wielkiej Brytanii (5-drzwiowy hatchback i kombi). Z okazji 50. urodzin marki Honda zaprezentowano wersje Type-R, wyposażoną w 1,6-litrowy silnik o mocy 185 koni.
Siódma generacja kompaktowej Hondy wyjechała na drogi w 2000 roku. W Europie dostępna była jako sedan i 3- lub 5-drzwiowy hatchback (zwany "żelazkiem"), a w USA także jako 2-drzwiowe coupe. Po raz pierwszy wprowadzono do sprzedaży Civika z napędem hybrydowym i 1,7-litrowym turbodieslem. Najmocniejsza wersja Type-R z 200-konnym, wolnossącym motorem benzynowym o pojemności 2 litrów osiągała setkę w 6,7 s.
Obecna odsłona Hondy Civic pojawiła się w 2006 roku. Wersja hatchback do dzisiaj zwraca uwagę "kosmiczną" stylizacją. Między przednie koła trafiają benzynowe silniki 1.4, 1.8 i 2.0 (Type-R, 200-240 KM) oraz 2,2-litrowy diesel.
***
W galerii znajdziecie zdjęcia kolejnych generacji Hondy Civic. Wybierzcie tę Waszym zdaniem najlepszą, zapraszamy do głosowania w sondażu!
Honda CR-Z - coupe z listkiem - PIERWSZA JAZDA