Odbicie na polskim rynku

Z analizy CEP-ku wynika, że w czerwcu zarejestrowano 27 714 samochodów osobowych oraz osobowych z homologacją ciężarową, co oznacza to wzrost na przestrzeni roku o 26 % oraz w porównaniu do maja o 20%

Łącznie od początku roku zarejestrowano 146 841 samochodów osobowych, co oznacza wzrost na poziomie 6,65% (+9 158 sztuk) w porównaniu do wyniku z analogicznego okresu roku ubiegłego.

Wzrost liczby rejestracji w czerwcu to pierwszy taki wzrost od marca. W kwietniu i maju zanotowano spadki, które według analityków wywołane były przez powódź oraz katastrofę prezydenckiego samolotu. Spadek zainteresowania wśród klientów indywidualnych został jednak zrekompensowany przez wzrost sprzedaży do firm. Większą aktywność klientów instytucjonalnych obserwują firmy leasingowe, co również pozwala przypuszczać, że ożywienie w tym segmencie rynku będzie miało charakter trwały. O ile w 2009 r. firmy decydowały się raczej na przedłużanie wynajmu użytkowanych flot, o tyle obecnie coraz częściej wolą wymienić dotychczas użytkowane auta.

Większa skłonność do zakupów ma również związek z poprawiającymi się wynikami finansowymi czy to w efekcie wdrożonych wcześniej programów oszczędnościowych, czy też za sprawą lepszej koniunktury gospodarczej. Ponieważ są to w większości kontrakty rozłożone w czasie, można spodziewać się dalszej poprawy wyników rejestracyjnych w kolejnych miesiącach. Wśród samochodów z "kratką" liderem rejestracji w czerwcu była Skoda (1184 sztuki). Opel (682 sztuki) wyprzedził Toyotę i awansował na 3. pozycję. Wysokie, 5. miejsce zajmuje podobnie jak w maju, Kia (419 sztuk). Duży skok w rankingu, z 16. pozycji w maju na 12. w czerwcu zanotował Fiat (272 sztuki).

Uzyskany w czerwcu wynik rejestracji jest niższy od deklarowanej przez producentów i importerów sprzedaży o 1,81%, czyli 512 sztuk. Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami utrzymuje się obserwowana od marca tego roku tendencja do zrównania się wyników sprzedaży z rejestracjami. Tym samym przełamany został trend trwający z niewielkimi przerwami od lutego 2009 r., kiedy liczba samochodów deklarowanych jako sprzedane znacznie przewyższała faktycznie zarejestrowane w kraju. Od początku roku zarejestrowano 146 841 nowych samochodów wobec 158 306 aut zadeklarowanych jako sprzedane. Tym samym różnica między CEP a Samar w odniesieniu do wyników skumulowanych wyniosła po sześciu miesiącach już tylko 7,80% (11 465 sztuk) i w ujęciu procentowym jest nieznacznie mniejsza od wartości zanotowanej na koniec maja (8,07%).

W zestawieniu czerwcowych danych sprzedażowych z rejestracjami osiem marek wykazuje dość dużą 3-cyfrową różnicę na niekorzyść rejestracji: Skoda (o 202 auta więcej sprzedane niż zarejestrowane), Volkswagen (485 sztuk), Opel (160 sztuk), Kia (161 sztuk), Hyundai (102 sztuki), BMW (133 sztuki), Volvo (120 sztuk) i SEAT (124 sztuki). Z kolei 2 marki wykazały znacząco większą liczbę rejestracji od sprzedaży: Fiat (428 sztuk) i Ford (471 sztuk). W przypadku pozostałych marek zanotowane różnice wynoszą od kilku do kilkunastu sztuk. W pierwszym półroczu najwięcej samochodów zarówno sprzedała, jak i zarejestrowała Skoda (18 245/17 033 sztuki). Drugie miejsce zajmuje w obu rankingach Fiat (13 376/12 276 sztuk). Na trzecim miejscu w rankingu rejestracji plasuje się Toyota (11 719 sztuk), która pod względem sprzedaży znalazła się na pozycji 5. (12 252 sztuki), natomiast Volkswagen, który w rankingu rejestracji zajął 6. miejsce (9 871 sztuk) w sprzedaży znajduje się na 3 pozycji (12 515 sztuk).

Rynek aut używanych znów wzrósł po dwóch miesiącach spadków. W czerwcu zarejestrowano 67 943 samochody osobowe, tj. o 5,46% więcej niż w maju. Od początku roku zarejestrowano już 357 311 sztuk samochodów osobowych z importu, czyli o 9,90% więcej (+32 206 sztuk) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Import utrzymuje tendencję wzrostową i wszystko wskazuje na to, że nawet osłabienie polskiej waluty na początku czerwca nie zahamowało napływu aut używanych. Wśród sprowadzonych aut najwięcej jest w wieku od 4 do 10 lat, które stanowią 47% wszystkich sprowadzonych do Polski samochodów. Auta w wieku powyżej 10 lat stanowiły 43% importu, natomiast samochody najmłodsze w wieku do 4 lat zaledwie 10% importu.

W rankingu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów używanych liderem niezmiennie pozostaje Volkswagen. Od początku roku zarejestrowano już 65 085 aut tej marki, o 9,88% więcej niż w analogicznym okresie 2009. Wice liderem pozostaje Opel z wynikiem na poziomie 43 979 sztuk, co oznacza wzrost o 4,46%. Kolejne miejsca zajmują Renault, Ford, Audi, BMW, Peugeot, SEAT, Mercedes i Toyota. Żródło: Samar

Camaro przyjedzie do Europy - ZOBACZ TUTAJ

Bo liczy się wnętrze - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Jeep Wrangler - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.