Badanie trwało od 1 października 2009 do 31 stycznia 2010 roku. Wzięli w nim udział właściciele oraz osoby zarządzające stacjami dealerskimi posiadającymi autoryzację sprzedaży oraz napraw serwisowych. Ocenę satysfakcji dealerskiej oparto na trzech kategoriach, zgodnych z międzynarodowymi standardami:
- produkt, jego jakość, dostępność i niezawodność; - polityka producenta/importera jako przedstawiciela międzynarodowego koncernu; - ocena importera jako firmy wpisanej w polskie realia.
Dealerzy dokonywali oceny swoich importerów w pięciostopniowej skali, gdzie 1 to ocena najniższa, a 5 - najwyższa. Łącznie wypełniono 238 ankiet, co stanowi 20% badanego rynku dealerskiego.
Najwyższą zbiorczą ocenę satysfakcji dealerów spośród 21 sklasyfikowanych w badaniu marek otrzymał Ford . Z wynikiem 4,14 awansował z trzeciej pozycji, którą zajął w zeszłym roku i jako jedyny uzyskał ocenę powyżej 4. Kolejne miejsca w klasyfikacji generalnej zajęły Mercedes (ocena: 3,95), Volvo (3,67), Skoda (3,53) i Toyota (3,51). Aż o 14 pozycji awansował Fiat , zajmując w tym roku szóste miejsce. Jeszcze większy awans zaliczył Chevrolet - o 18 oczek.
Wyniki klasyfikacji generalnej (w nawiasie zmiana wyniku i pozycji w porównaniu do badania z 2008 roku) 1. Ford 4,14 (+0,42, +2) 2. Mercedes 3,95 (-0,17, -1) 3. Volvo 3,67 (-0,40, -1) 4. Skoda 3,53 (-0,09, +3) 5. Toyota 3,51 (-0,14, -1) 6. Fiat 3,43 (+0,21, +14) 7. Chevrolet 3,30 (+0,78, +18) 8. Seat 3,27 (-0,36, -3) 9. Subaru 3,23 (-0,09, +5) 10. Lexus 3,13 (brak) 11. Honda 3,09 (-0,37, -2) 12. Suzuki 3,08 (-0,54, -6) 13. Saab 2,98 (-0,4, -3) 14. Hyundai 2,97 (-0,33, +2) 15. Audi 2,92 (-0,33, +4) 16. Peugeot 2,92 (-0,19, +5) 17. Opel 2,85 (-0,11, +6) 18. Volkswagen 2,78 (-0,57, -6) 19. Chrysler 2,40 (-0,35, +5) 20. Dodge 2,02 (brak) 21. Jeep 2,02 (brak)
W przypadku dealerów Fiat i Chevroleta można zaobserwować też największy wzrost optymizmu w ocenie wzrostu dochodów w minionym roku oraz prognoz na rok obecny. Najmniej optymistycznie ten aspekt ocenili przedstawiciele Hondy i Mercedesa. Najwyższe oceny w tym kryterium uzyskały marki (w kolejności rankingowej): Ford, Volvo, Subaru, Seat, Skoda.
Niezawodność produktów i polityka gwarancyjna została najwyżej oceniona przez dealerów marek Ford i Toyota (obie zanotowały awans o 9 pozycji). Na trzecim miejscu znalazł się Seat, na czwartym Honda, a na piątym Chevrolet, któremu udało się przeskoczyć aż 21 pozycji.
Ocena systemu dystrybucji obejmuje dostępność samochodów i czas realizacji zamówień. Najwyżej ocenili go dealerzy Mercedesa. Na drugiej pozycji w rankingu uplasowała się Toyota (awans o 8 oczek). Na kolejnych natomiast znalazły się Hyundai, Ford i Subaru (każda z tych marek odnotowała awans o 15 pozycji).
Na koniec badania dealerzy wystawiali ogólną ocenę współpracy z importerem - zwyciężył Mercedes ze średnią oceną 4,33, a za nim uplasowały się: Ford, Volvo i Skoda. Najsłabsze noty wystawiono marce Dodge, Jeep i Chrysler oraz Volkswagen.
Pełen raport badania satysfakcji dealerów samochodowych znajdziecie tutaj .
Tak się robi silnik do Corvette