Aplikacja dostępna jest na oficjalnej stronie importera (zobacz tutaj) . W odpowiednie miejsce należy wpisać numer VIN samochodu. Natychmiast otrzymamy odpowiedz, czy auto musi trafić do serwisu, czy nie ma takiej potrzeby. Program wyszukuje tylko wśród numerów VIN pojazdów kupionych w polskiej sieci dilerskiej. W przypadku samochodów sprowadzonych z zagranicy (spoza Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych) wynik wyszukiwania może być nieprawidłowy. W takiej sytuacji producent zaleca wizytę w autoryzowanej stacji.
O akcji naprawczej japońskiego producenta pisaliśmy niejednokrotnie. Dokładnie opisywaliśmy również na czym polega usterka (ZOBACZ TUTAJ) .
Do tej pory do stacji serwisowych w Polsce trafiło ponad 15 tys. aut. Jak twierdzi Robert Mularczyk, rzecznik prasowy Toyota Motor Poland w żadnym nie wykryto usterki pedału gazu. Jednak zgodnie z zaleceniami producenta wadliwą część się naprawia, by zapobiec ewentualnej awarii w przyszłości.
Co warto wiedzieć o akcji serwisowej Toyoty? Poniżej 10 najważniejszych pytań i odpowiedzi.
1. Na czym polega problem? Niektóre mechanizmy pedału przyspieszenia mogą, w rzadkich przypadkach, blokować się mechanicznie w położeniu częściowo wciśniętym lub zbyt wolno powracać do pozycji wyjściowej.
2. Jaka jest tego przyczyna? Niektóre mechanizmy pedału przyspieszenia mogą ulec zużyciu. W wyniku zużycia połączonego z określonymi warunkami użytkowania i warunkami środowiskowymi, tarcie wewnątrz mechanizmu może wzrosnąć i momentami powodować trudności we wciskaniu pedału przyspieszenia, spowolnienie jego powrotu do pozycji wyjściowej lub, w najgorszym przypadku, zablokowanie go w położeniu częściowo wciśniętym.
3. Czy istnieją objawy ostrzegające o pojawieniu się problemu? W niektórych przypadkach kierowca może zauważyć, że pedał przyspieszenia stawia większy opór przy wciskaniu lub wolniej powraca po zwolnieniu. W niektórych przypadkach kierowca może odczuć nierównomierne poruszanie się naciskanego lub zwalnianego pedału.
4. Jakie jest prawdopodobieństwo, że w moim pojeździe wystąpi ten problem? Problem występuje rzadko i nie pojawia się nagle. Może on wystąpić, gdy mechanizm pedału ulegnie zużyciu i, w określonych warunkach, pedał stawia większy opór przy wciskaniu, wolniej powraca, lub, w najgorszym przypadku, blokuje się w pozycji częściowo wciśniętej.
5. Jakich pojazdów dotyczy to na rynku Europejskim? Problem ten może potencjalnie dotyczyć następujących modeli wyprodukowanych w podanych okresach:
6. Czy akcja obejmuje pojazdy z kierownicą po lewej i po prawej stronie? Tak, akcja obejmuje pojazdy z kierownicą po lewej i po prawej stronie.
7. Czy akcja obejmuje pojazdy z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi? Tak, akcja obejmuje zarówno pojazdy z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi.
8. W USA wstrzymano produkcję dotkniętych problemem pojazdów. Czy takie same działania podjęto w Europie? Nie. Obecnie produkowane pojazdy są już objęte zmianami.
9. Co mam zrobić, jeśli mój pojazd jest objęty tą kampanią, jednak do tej pory problem nie wystąpił? Problem występuje bardzo rzadko, jednakże w razie obaw proszę skontaktować się z najbliższym dealerem Toyoty.
10. Co zrobić, gdy pedał przyspieszenia zablokuje się podczas jazdy? Każda sytuacja może być inna i kierowca powinien reagować stosownie do okoliczności, jednak Toyota zaleca następujące czynności: . W pojazdach z manualną skrzynią biegów należy wcisnąć sprzęgło i zmienić bieg na luz, po czym za pomocą hamulców zatrzymać pojazd na poboczu, a następnie wyłączyć silnik. . W pojazdach z automatyczną skrzynią biegów, przekładnią typu Multi Mode lub CVT: przesunąć lewarek przekładni w pozycję neutralną (N), po czym za pomocą hamulców zatrzymać pojazd na poboczu, a następnie wyłączyć silnik. . W przypadku konieczności natychmiastowego zatrzymania pojazdu można to zrobić w sposób kontrolowany wciskając i przytrzymując pedał hamulca. Nie należy hamować "pulsacyjnie", ponieważ doprowadzi to do spadku podciśnienia zapewniającego wspomaganie hamulców. . Jeśli nie uda się przełączyć biegu na luz, należy wyłączyć silnik. Nie uniemożliwi to kierowania pojazdem ani hamowania, jednak spowoduje utratę wspomagania kierownicy i hamulców. . Jeśli pojazd wyposażony jest w przycisk włączania/wyłączania silnika, należy go wcisnąć i przytrzymać przez co najmniej trzy sekundy w celu wyłączenia silnika. Przycisku NIE należy wciskać wielokrotnie. . Jeśli pojazd wyposażony jest w konwencjonalną stacyjkę z kluczykiem, aby wyłączyć silnik należy przekręcić kluczyk w pozycję ACC. NIE WYJMOWAĆ kluczyka ze stacyjki, ponieważ spowoduje to zablokowanie kierownicy. . Jeśli pedał przyspieszenia zablokuje się w pozycji częściowo wciśniętej lub powoli powraca do pozycji biegu jałowego, prędkość można zmniejszać przez wciskanie i przytrzymywanie hamulca. Nie należy hamować "pulsacyjnie", ponieważ doprowadzi do spadku podciśnienia zapewniającego wspomaganie hamulców, co z kolei będzie wymagało silniejszego wciskania hamulca. Pojazd należy skierować w najbliższe bezpieczne miejsce, a następnie wyłączyć silnik i skontaktować się z dealerem Toyoty i poprosić go o pomoc.
Juliusz Szalek Jesteśmy też na Facebooku i Blipie
Najgłośniejsze akcje serwisowe - ZOBACZ TUTAJ
Masz amerykańską Toyotę? Śpij spokojnie - ZOBACZ TUTAJ
2 miliony Toyot w Europie może wymagać naprawy - ZOBACZ TUTAJ