W 1970 roku Ford zaprezentował Escorta RS1600. Seria oznaczona tymi dwoma literami była rozwijana i obejmowała wersje RS1800 i RS2000. W latach osiemdziesiątych przygotowywany był także rajdowy RS200, ale zmiana przepisów zabiła ten projekt.
Dziś literami RS nadal oznaczane są sportowe wersje Fordów, a najnowszy Focus RS to najmocniejszy seryjny przednionapędowy kompakt na rynku. Aby uczcić 40 lat tradycji, w Szwajcarii dostępna jest specjalna limitowana wersja RS WRC odwołująca się do sukcesów w rajdach.
Każdy z pięćdziesięciu sztuk, jakie opuszczą zakłady Forda będzie mieć biały lakier Frozen White , specjalne naklejki - wyłonione w wyniku konkursu - z oznaczeniami WRC, 19-calowe felgi OZ Superturismo GT, a w środku znajdą się plakietki z podpisami Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena.
Pod maską nie przewidziano żadnych zmian. 305-konny silnik jest w stanie rozpędzić auto w 6 s do 100 km/h kończąc przyspieszanie po osiągnięciu 265 km/h. Cena to około 38 tys. euro.