Obecna generacja "piątki" zadebiutowała w 2005 roku i zastąpiła w gamie Mazdy model Premacy (choć na rynku japoński występuje pod starą nazwą). Auto wyróżnia się dynamicznym prowadzeniem i przesuwnymi drzwiami bocznymi. Pod maską pracują benzynowe silniki o pojemności 1,8, 2,0 i 2,3 litra (115-156 KM) oraz 2-litrowy diesel w dwóch odmianach mocy (110 i 143 KM).
Czym Mazda chce zachęcić klientów do zakupu nowego modelu? Do sprawdzonych cech poprzednika Japończycy dodali nową stylizację, przywodzącą na myśl koncepcyjne modele. "Uśmiechnięty" przedni pas znamy już z Mazdy 3 czy CX-7 , a "piątka" wzbogaci się dodatkowo o charakterystyczne przetłoczenia drzwi. Ich kształt jest podobno inspirowany samą matką naturą.
Między przednimi kołami japońskiego vana wyląduje silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra oraz wariant 2-litrowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Mocniejsza wersja otrzyma także system start-stop (u Mazdy zwany i-stop ), wyłączający silnik na postoju. W porównaniu do starego motoru o pojemności 2 litrów i mocy 146 koni, nowa odmiana może się pochwalić o 15% niższą emisją dwutlenku węgla. Na pokładzie każdej "piątki" zagości 6-biegowa skrzynia manualna.
Nowa Mazda 5 pojawi się w salonach jesienią 2010 roku, a z bliska będziemy mogli się jej przyjrzeć podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie .
Marcin Sobolewski