Nowe A8 w pełnej krasie

Więcej centymetrów, więcej elektroniki i więcej luksusu, a waga jak w poprzedniku - oto kolejny odcinek powieści pt. "Przewaga dzięki technice"

Nie, to nie pomyłka - w galerii znajdziecie zdjęcia trzeciej generacji Audi A8 , chociaż z zewnątrz nowy model przypomina mniejsze A4. Duży grill, reflektory w technologii LED i tylny pas sprawiają, że od razu wiadomo, z autem jakiej marki mamy do czynienia. Subtelne linie mają także odzwierciedlenie w aerodynamice nadwozia. Współczynnik oporu powietrza nowej A-ósemki wynosi zaledwie 0,26. Takim samym może pochwalić się na przykład Toyota Prius.

W "krótkiej" wersji (odmiana L pojawi się w późniejszym terminie) Audi A8 ma 5 137 mm długości, 1 949 mm szerokości i 1 490 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2 992 mm. Mimo że nowy model jest o 76 mm dłuższy, o 51 mm szerszy i ma o 46 mm dłuższy rozstaw osi, to waży tyle samo, co poprzednia generacja. W porównaniu do poprzednika wzrosła także sztywność nadwozia. Dzięki aluminiowej konstrukcji Audi Space Frame nadwozie A8 waży o 40% mniej niż porównywalne, wykonane ze stali.

Nowa A-ósemka otrzymała szereg systemów czuwających nad bezpieczeństwem kierowcy i pasażerów: układ przygotowujący do kolizji pre-safe, asystent widoczności w nocy, system monitorowania martwej strefy pojazdu i aktywny tempomat. O komfortową podróż dba innowacyjne oświetlenie wnętrza, ulepszony układ sterowania funkcjami auta MMI z dotykowym ekranem czy system nagłośnienia Bang & Olufsen o mocy 1400 W z 19 głośnikami.

W Europie Audi A8 dostępne będzie początkowo z jednym silnikiem benzynowym i jednym dieslem. Pod maskę podstawowej wersji trafi 4,2-litrowy motor benzynowy FSI o mocy 372 koni, dysponujący maksymalnym momentem 445 Nm przy 3500 obr./min. Pozwala on rozpędzić A8 do "setki" w 5,7 s i osiągnąć maksymalną prędkość 250 km/h. Średnie zużycie paliwa w tej wersji to 9,5 l/100 km - o 1,4 l mniej niż w poprzedniku.

Silnik TDI o pojemności 4,2 litra dysponuje mocą 350 koni i maksymalnym momentem 800 Nm, osiąganym w przedziale 1750-2750 obr./min. Osiągi? Sprint od zera do "setki" zajmie 5,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Mimo że nowy diesel jest o 24 konie mocniejszy i oferuje dodatkowe 150 Nm maksymalnego momentu obrotowego, średnie zużycie ropy spadło z 9,4 l/100 km do 7,6 l/100 km, a średnia emisja dwutlenku węgla wynosi 199 g/km.

Audi stawia na silniki wysokoprężne. Niedługo po premierze do oferty A8 dołączą dwa sześciocylindrowe diesle o pojemności 3 litrów. Najsłabsze, 204-konne Audi A8 ma średnio zużywać jedynie 6 litrów oleju napędowego na 100 km i emitować 159 g dwutlenku węgla na kilometr. Mocniejsza wersja o mocy 250 koni dysponuje 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego i rozpędza się do "setki" w 6,6 s, zadowalając się średnio 6,6 l ropy na 100 km.

Wszystkie wersje silnikowe połączono z nową 8-biegową skrzynią automatyczną i napędem na cztery koła quattro. Ten ostatni nie trafi do podstawowej wersji 3.0 TDI. Najsłabszy diesel otrzyma za to układ start-stop, wyłączający silnik na postoju. Na liście wyposażenia pojawi się także pneumatyczne zawieszenie, a w opcji - układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu. Wersję 4.2 TDI możemy wzbogacić o mechanizm różnicowy tylnej osi o ograniczonym tarciu. Firma z Ingolstadt obiecuje, że dzięki dużemu udziałowi aluminium w budowie zawieszenia nowa limuzyna powalczy o tytuł najlepiej prowadzącego się auta w klasie.

Kiedy nowe Audi A8 trafi do salonów? Cennikowy debiut nastąpi na początku 2010 roku.

Marcin Sobolewski                                                                             Jesteśmy też na Facebooku i Blipie

Czarna strzała od Avusa - ZOBACZ TUTAJ

Audi RS6 ABT Power - test

Samochody: Audi A6 - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.