Znaczek na grillu to coś więcej niż logo czy kawałek plastiku. Kiedyś zresztą emblematy i statuetki były metalowe. Kryje się za nimi doświadczenie i tradycja, droga długa i pełna zawirowań, innym razem pisana na kartach historii motoryzacji całkiem świeżym tuszem. I jak to w życiu, poza wzlotami nie brakuje upadków. Niektóre modele wspomina się z uśmiechem, inne z trudem, a o niektórych lepiej w ogóle zapomnieć. Są wreszcie i takie auta, które poległy jeszcze na deskach projektantów lub prosto z wzorcowni trafiły do muzeum. To prototypy, które nigdy nie dostały szansy, żeby wyjechać na publiczną drogę.
Każdy z modeli buduje wizerunek marki i toruje drogę ku przyszłości. Z resztą rozprawiają się klienci i historia, która pieczętuje, że samochody japońskie określa się mianem niezawodnych, niemieckie mają opinię solidnych, a francuskie - komfortowych. "Przez przeszłość do przyszłości" okazuje się nie tylko hasłem reklamowym. Jak to było z tegorocznymi jubilatami? W kolejnych odcinkach przybliżymy historię Audi , Suzuki , Citroena , Bentleya , Mazdy , Infiniti i Lexusa . Pisaliśmy już o Lexusie , Infiniti i Maździe , dziś czas na Citroena . Francuzi świętują w tym roku 90-lecie wyprodukowania pierwszego samochodu osobowego.
***
Citroën
Co ma wspólnego Citroën z Polską? To na terytorium naszego kraju Andre Gustave Citroën (1878-1935) kupił patent na produkcję kół zębatych o uzębieniu daszkowym i zajął się ich wyrobem po powrocie do Paryża. Duże zapotrzebowanie na koła zębate w motoryzacji pozwoliło Citroënowi na rozwój firmy. Przekładnie Citroëna trafiały do wielu samochodów i innych maszyn, w tym do Titanica - największego statku z początku XX wieku. Charakterystyczne logo Citroëna - dwa szewrony - od początku związane jest z kołami zębatymi o daszkowym uzębieniu.
Dwa szewrony - logo marki CitroënPierwszy samochód marki Citroën pojawił się dopiero w 1919 roku. Torpedo A, bo tak go nazwano, dysponował 4-cylindrowym silnikiem o mocy 18 koni. W 1920 r. roczna produkcja wynosi ponad 12 tys. aut, a w 1921 r. już 20 tys. aut. To więcej niż rocznie produkowali razem Peugeot i Renault. Rosnącej produkcji sprzyjał system masowy, zapożyczony z fabryk Forda. Uruchomiono składy części zamiennych na terenie całego kraju, kredyty dla klientów i opiekę socjalną dla pracowników. W 1924 roku powstają pierwsze zagraniczne oddziały firmy w Belgii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii, Danii oraz we Włoszech. Na eksport trafia 17 tys. samochodów. W połowie lat 20. liczba krajowych przedstawicielstw sprzedaży rośnie z początkowych 200 punktów do około 5 tysięcy. W 1928 roku dzienna produkcja we wszystkich fabrykach Citroena wynosi 1000 pojazdów, a rok później firma osiąga drugą pozycję na świecie.
Reklama Citroëna na wieży EifflaAndre Citroën stawiał na pionierskie formy reklamy. Należały do nich m.in. tablice informacyjne, iluminacja na wieży Eiffla i produkcja zabawek. Podczas otwarcia siódmych targów motoryzacyjnych w Paryżu samolot nakreślił na niebie napis Citroën. W roku 1921 na obu modelach Citroena z tyłu zamontowano gąsienice w miejsce tradycyjnych kół. Takimi pojazdami na przełomie lat 1922 i 1923 oraz 1924 i 1925 odbyto ekspedycje przez Saharę, a w latach 1931-1932 przez kontynent azjatycki. Citroënów używało także polskie wojsko. Firma nie angażowała się w sport, ale w 1933 roku zorganizowała pokaz, w którym na dowód jakości jeden z modeli przejechał dystans 300 tysięcy kilometrów. Udało się tego dokonać w ciągu 133 dni i osiągnąć średnią prędkość 93 km/h.
Citroën Traction AvantDo dzisiaj marka Citroën słynie z innowacyjnych rozwiązań technicznych i przełomowych modeli. Jeszcze przed wybuchem II wojny światowej uznanie klientów zdobył Traction Avant - pierwszy na świecie samochód z przednim napędem. Model ten wytwarzano aż do 1957 roku i sprzedano w ilości 760 tys. egzemplarzy. Dwukrotnie francuska firma zmuszona była ratować się przed ogólnoświatowymi kryzysami finansowymi. W latach 30. pomocną dłoń wyciągnęła firma Michelin, a w 1974 roku Citroën połączył siły z Peugeotem. W między czasie firma współpracowała też z Maserati i Fiatem.
Citroën 2CVW 1936 roku dyrektor firmy Pierre Boulanger postawił przed konstruktorami zadanie zbudowania małego samochodu. Rzucił hasło "quatre roues sous un parapluie", czyli "cztery koła pod parasolem". W 1948 r. zaprezentowano 2CV - jedno z najbardziej kultowych aut w historii motoryzacji, choć i uważane za jedno z najbrzydszych. Mały Citroën miał zwijany dach z materiału, a pod maską 9-konny silnik typu bokser o pojemności 375 ccm. Produkcja "brzydkiego kaczątka" trwała aż do 1990 roku i łącznie wyniosła 3 872 583 egzemplarze.
Citroën 19Rok 1955 to premiera przełomowego modelu DS z hydropneumatycznym zawieszeniem, hamulcami tarczowymi z przodu, skrętnymi reflektorami i elektronicznym wtryskiem paliwa (od 1969 roku). Już pierwszego dnia prezentacji zebrano zamówienia na 12 tys. sztuk. Francuzi zwykli nazywać ten model Déesse, czyli Bogini. W 1957 r. do produkcji weszła tańsza wersja ID, a rok później ID Break, czyli popularne kombi. Pod koniec lat 50. auto wygrywa rajd Monte Carlo. Mimo wysokiej ceny produkcja DS'a rosła, a w rekordowym 1970 roku z taśmy zjechało ponad 103 tys. egzemplarzy. Do 1975 roku wyprodukowano łącznie 1 450 115 sztuk.
Citroën ID BreakInne warte uwagi to między innymi produkowany w latach 1961-1978 kompaktowy Citroën Ami (z francuskiego "przyjaciel"), który z taśmy zjechał w liczbie ponad 1,8 mln egzemplarzy. Miał on wypełniać lukę w ofercie firmy pomiędzy modelami 2CV i DS. Design całej trójki to dzieło Flaminio Bertoniego. Na bazie Ami 8 powstał Citroën M35 - coupé wyposażone w silnik Wankla i hydropneumatyczne zawieszenie. Produkcję jego nadwozia w w latach 1969-1971 powierzono firmie Heuliez.
Citroën M35 kokpit modelu GSABezpośrednim protoplastą BX'a i późniejszej Xantii był model GS z hydropneumatycznym zawieszeniem. Zaprezentowano go w 1970 roku, a rok później zdobył prestiżowy tytuł Samochodu Roku. Odmiana GSA znana jest z deski rozdzielczej przywodzącej na myśl pulpit sterowniczy statku kosmicznego. Rok 1982 to debiut następcy - Citroëna BX, występującego jako hatchback i kombi. Także ten model otrzymał hydropneumatyczne zawieszenie. Duży udział w budowie jego nadwozia miały kompozyty, a w 1986 roku ulepszono zabezpieczenie antykorozyjne. Dostępne były również wersje GTi, w tym 160-konna z silnikiem 1.9 16V. "Setkę" osiągała w niecałe 8 s.
Citroën BX Citroën SM Citroën CX Citroën XMW latach 1970-1975 Citroën we współpracy z Maserati produkował model SM. Auto wyróżniał niski jak na tamte czasy współczynnik oporu powietrza 0,34, a pod maskę trafił 3-litrowy silnik o mocy 180 koni. Powstało także kilka egzemplarzy wersji kabriolet i limuzyna. Kolejna legenda to model CX, zaprezentowany w 1974 roku jako następca DS'a. Jego nazwa odnosiła się do aerodynamicznej karoserii. Rok po premierze CX zdobył tytuł Samochodu Roku i produkowany był aż do 1991 roku. Pod koniec lat 80. światło dzienne ujrzał następca, czyli XM, także wyróżniony prestiżowym tytułem Samochodu Roku. Flagowego Citroëna napędzał silnik V6 o pojemności 3 litrów i mocy 200 koni. Do dzisiaj XM uchodzi za symbol komfortu i model wyjątkowy, choć na kartach historii motoryzacji zapisał się także jako awaryjny, w czym niechlubny udział miała elektryka Boscha.
Citroën Xantia Citroën Xsara w wersji rajdowejW 1991 roku wprowadzono na rynek model Citroën ZX, pierwszy kompakt tej marki, a 3 lata później pojawiła się stylizowana przez Bertone Xantia i zastąpiła model BX. Wtedy też rozpoczęto produkcję Evasiona, pierwszego vana marki Citroën. Jego następcą jest model C8. W II połowie lat 90. zadebiutowały Saxo i bardzo udana Xsara - zastępując ZX-a. To zresztą jeden z najbardziej utytułowanych samochodów rajdowch świata. Sébastien Loeb Xsarą WRC w latach 2004-2006 zdobył tytuł Mistrza Świata, a zespół Citroën Total World Rally Team, za sprawą Xsary WRC w latach 2003-2005 zdobywał mistrzostwo wśród konstruktorów. W 1999 roku pojawiła się Xsara Picasso - minivan, który mimo prezentacji modelu C4 Picasso będzie nadal produkowany do 2010 roku.
Pod koniec 2001 roku w miejscowości Aulnay-sous-Bois otwarto La Conservatoire - centrum mieszczące ponad 300 modeli Citroëna i sporą ilość pamiątek, odnoszących się bezpośrednio do historii marki. Początek XXI wieku to także debiut C5 , który zastąpił Xantię i przywrócił dawne nazewnictwo modeli francuskiej marki. Kolejny był mały C3, nawiązujący kształtami do legendarnego "kaczątka" oraz miejski C1 , powstający w czeskim Kolinie w kooperacji z Peugeotem i Toyotą. Xsarę zastąpiła C-czwórka, a nieprodukowanego od 2000 roku XM-a model C6. W 2006 roku na rynkach Azji i Ameryki Południowej zadebiutował Citroën C-Triomphe, czyli C4 w wersji sedan.
Citroën C2 Citroën C4 w wersji rajdowej Citroën C5Citroën C6
W 2009 roku szerokiej publiczności zaprezentowano model DS3, pierwszy z serii ekskluzywnych modeli Citroëna, nazwany imieniem kultowej Boginii. To pomysł na utrwalenie wizerunku Citroëna jako twórcy innowacyjnych rozwiązań i producenta stylowych samochodów. Czy się uda? Zobaczymy, ale niewątpliwie bogata historia francuskiej marki zasługuje na uwagę. Zapraszamy także do obejrzenia krótkiego filmu, przedstawiającego w skrócie dzieje Citroëna:
W okresie międzywojennym auta francuskiej marki montowano w Polsce. W 1928 roku Andre Citroën przybył do Polski negocjować warunki produkcji, a 1930 roku w Warszawie rozpoczęła działalność montownia francuskich samochodów. Powstawały tu modele C4 oraz C6. Produkcję aut ograniczono w 1932 roku, gdy Polska podpisała umowę licencyjną z Fiatem, a dwa lata później montownię zamknięto. W dziejach III RP firma Citroen oficjalnie pojawia się w 1994 roku, kiedy to powstaje oddział importu i sprzedaży. W latach 1995-2001 w Nysie montowano dostawcze Citroëny C15. Ich roczna produkcja wahała się od kilkuset do 3,6 tys. sztuk.
Marcin Sobolewski, źródło: Klub Cytrynki Jesteśmy też na Facebooku i Blipie