Qubo dla aktywnych

Mały Fiat w wersji Trekking Traction+ próbuje przyciągnąć fanów aktywnego wypoczynku. Napęd 4x4 zastąpiła jednak elektronika

Qubo to osobowa wersja Fiata Fiorino, opracowanego wspólnie z koncernem PSA i dostępnego także jako Citroën Nemo i Peugeot Bipper. Mały dostawczak trafił do produkcji w 2008 roku i zaczerpnął nazwę z oryginalnego Fiorino, produkowanego w latach 1977-2000.

Qubo w wersji Trekking Traction+ próbuje przyciągnąć fanów aktywnego wypoczynku. Pod maską pracuje 1,3-litrowy turbodiesel Multijet o mocy 75 koni i maksymalnym momencie obrotowym 190 Nm. Terenowe zapędy małego Fiata podkreśla aluminiowa belka zderzaka, metalowa osłona silnika i podwyższone zawieszenie oraz 15-calowe opony zimowe. W razie potrzeby zamiast standardowych 330 litrów przy rozłożonych fotelach Fiat może pomieścić nawet 2500 litrów bagażu i przedmioty o długości 2,5 metra.

Włosi zrezygnowali z napędu 4x4 na rzecz elektroniki, zwanej tutaj Traction+. Układ ten bazuje na osprzęcie systemu ESP i w przypadku utraty przyczepności któregoś z kół napędzanych hamuje je z pomocą hydrauliki, przenosząc moment obrotowy na koło o wyższej przyczepności. Imituje w ten sposób zachowanie samohamownego elektromechanicznego dyferencjału. Traction+ jest aktywny do prędkości 30 km/h i można włączyć go przyciskiem na desce rozdzielczej.

Dlaczego nie napęd 4x4? Fiat chwali się, że dzięki temu Qubo jest oszczędne (średnio ma zużywać 3,7 l ropy na "setkę") i ekologiczne (średnio emituje 115 g CO2/km). Zastąpienie układu 4x4 pokładową elektroniką pozwala też zaoszczędzić cenne kilogramy i obniżyć koszty produkcji. Tylko czy Qubo Trekking Traction+ potrafi coś więcej poza przejechaniem wiejskich duktów?

Marcin Sobolewski, źródło: Fiat

Zbudowany przez nas Fiat podbija świat - WIDEO

Samochody: Fiat Grande Punto - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA