Tokio 2009 | salon bardziej lokalny

Ożywienie gospodarki? Na 41 salonie motoryzacyjnym w Tokio tego niestety nie widać. Tuż przed otwarciem z imprezy wycofał się Hyundai i kilka innych producentów. Honoru bronią Japończycy

Największe stoiska zafundowały sobie Mazda, Nissan, Toyota z Lexusem, Honda, Subaru i Mitsubishi. Alpina ginie w tłumie, podobnie jak Lotus i Caterham - samochody w Japonii traktowane jako gadżet. Samochody luksusowe? Nie tym razem, podobnie jak cała europejska stawka. Kryzys w branży motoryzacyjnej wciąż trwa. 

Producenci wystawili auta ekologiczne. Wodór został jednak wyparty przez prąd. Wtyczkowozy zdaniem szefów największych japońskich marek to bliższa przyszłość. Droga, ale możliwa. Jedynie Mazda stoi przy swoim. Choć o zielonej przyszłości mówi sporo, na razie twierdzi, że na prąd jest jeszcze zbyt wcześnie. Wykorzystajmy to co mamy, czyli oszczędne, ekologiczne silniki stąd projekt Sky D i Sky G.

W tym zielonym klimacie nie brakowało jednak aut sportowych. Honda pokazała koncept CRZ - następce zapomnianego przez wielu CRX, Toyota tylnonapędowy prototyp FT-86, a Lexus pochwalił się produkcyjną wersją LFA. Mitsubishi zaprezentowało odświeżonego Outlandera z przodem dobrze znanym z mniejszego lancera. O ile w Colcie wygląda nijako, w większym Outlanderze robi wrażenie. Podobnie jak ciekawy i ładny hybrydowy koncept Subaru. Co prawda tył przypomina nieco ten z Alfy Brera, jednak całość robi bardzo dobre wrażenie. Takiego auta dawno w Subaru nie było.

Nie brakuje gadżetów, szczególnie tych napędzanych prądem. Jeżdżące krzesła hondy, elektryczne skutery, kei cary, czy rowery wspomagane napędem elektrycznym to jednak zabawki, w których Japończycy się lubują. Większość z nich jednak nigdy nie trafi do seryjnej produkcji, ale świadczy o możliwościach firm.

Tokijski salon, nie jest już tak bogaty jak przed dwoma laty. Najbardziej brakuje europejskich producentów. Niewiele premier, wiele aut przeznaczonych wyłącznie na japoński rynek to sygnał, że impreza stała się w tym roku bardziej lokalna.

Juliusz Szalek

Lista premier Tokio 2009 :

Daihatsu Basket

Daihatsu Deca Deca

Daihatsu e:S

Honda CR-Z

Honda EV-N

Honda Skydeck Concept

Honda Step WGN

Honda U3-X

Infiniti M Hybrid

Lexus LF-A

Lotus Exige Scura

Mazda Kiyora oraz nowe silniki Sky-G i Sky-D

Mitsubishi i-MiEV Cargo

Mitsubishi PX-MiEV

Nissan Fuga

Nissan GT-R SpecM

Nissan Land Glider

Nissan NV200 Vanette Taxi

Nissan Roox Mini

Subaru Exiga STi

Subaru Hybrid Tourer Concept

Subaru Impreza WRX STI A-Line Carbon

Subaru Justy

Suzuki Alto Concept

Suzuki Swift Plug-in Hybrid

Suzuki SX4 Fuel Cell Vehicle

Suzusho Supasse V

Toyota FT-86 Concept

Toyota FT-EV II Concept

Toyota Mark X

Toyota Sai

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.