Frankfurt 2009 | Golf R z napędem na cztery koła

Koniec domysłów i oczekiwania. Najmocniejszy Golf otrzyma 265-konny silnik ze Scirocco R i napęd na cztery koła jak Audi S3. W wersji z DSG "setkę" osiąga w 5,5 s

O plotkach na temat Golfa R pisaliśmy kilka dni temu . Następca modelu R32 5. generacji nie będzie już napędzany 250-konnym silnikiem V6 o pojemności 3,2 litra, ale turbodoładowaną 2-litrówką o mocy 265 koni i maksymalnym momencie 350 Nm. Obok standardowej 6-biegowej skrzyni manualnej w opcji pojawi się też dwusprzęgłowa przekładnia DSG.

Mimo spekulacji na temat wersji przednionapędowej Volkswagen zdecydował się na montaż napędu na 4 koła, takiego jak w Audi S3 (Haldex). Na tylne koła może trafić do 100 proc. momentu obrotowego. Napęd zwiększa wagę Golfa R o 80 kg, ale nadal jest on o 35 kg lżejszy od poprzednika - R32. Volkswagen chwali się również spadkiem emisji dwutlenku węgla z 225 do 199 gramów średnio na każdy przejechany kilometr. Jeśli wierzyć obietnicom z Wolfsburga, zużycie paliwa nowej wersji R spadło o 21%.

Golf R ze skrzynią DSG na pokładzie rozpędzi się do "setki" w ciągu 5,5 s od startu, a prędkość maksymalna zostanie ograniczona elektronicznie do 250 km/h. W wersji z 6-biegowym manualem 100 km/h wyląduje na blacie prędkościomierza po 5,7 s. Dla porównania, 210-konny Golf GTI osiąga "setkę" w ciągu 6,9 s i rozpędza się do 239 km/h.

Nadwozie R-ki obniżono o 25 mm. Pojawiły się dwa dodatkowe ustawienia regulacji zawieszenia, a po zmianach oprogramowania układ ESP ma mniej ingerować w prowadzenie samochodu. Także układ kierowniczy ma precyzyjniej reagować na polecenia kierowcy. Testy zawieszenia przeprowadzano na torze Nürburgring.

Z zewnątrz Golf R otrzymał pakiet aerodynamiczny podobny do tego w Scirocco R. Diody LED w zderzakach, pokaźne wloty powietrza, nowe progi i tylne lampy czynią R-kę niepowtarzalną, ale zmiany stylistyczne przeprowadzono subtelnie.

Czy Golf i Scirocco R nie będą odbierać sobie klientów? Jakob Kaehler, manager produktu VW, odpiera ataki i twierdzi, że to jedynie kwestia wyboru typu karoserii. Auto wbrew zapowiedziom trafi również na rynek amerykański na początku 2010 roku. W europejskich salonach topowy Golf pojawi się pod koniec br. Zapraszamy do galerii .

Marcin Sobolewski

VW Golf TSI - test wideo

Ofiary premii ekologicznej - ZOBACZ TUTAJ

Samochodem po Europie - poradnik - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Volkswagen Polo - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.