Musisz zapinać pasy

Czy nakaz jazdy z zapiętymi pasami bezpieczeństwa narusza godność człowieka? Trybunał Konstytucyjny oddalił skargę polskiego obywatela, a kierowcy nie mają co liczyć na zmianę przepisów

W tym roku pasom bezpieczeństwa stuknęły 50. urodziny. Po raz pierwszy trzypunktowe pasy zastosowało Volvo w 1959 roku i podzieliło się z innymi producentami patentem, który dzisiaj jest naturalnym wyposażeniem każdego samochodu. Nikt nie policzy, ile istnień ludzkich uratował.

Okazuje się jednak, że nie brak wśród nas przeciwników zapinania pasów bezpieczeństwa. Po inicjatywie "Stop światłom", mającej na celu zniesienie nakazu jazdy na światłach, swój sprzeciw wobec innego przepisu złożył Felicjan Gajdus. Stwierdził, że art. 39 ustawy Prawo o ruchu drogowym (artykuł ten nakazuje korzystać podczas jazdy z pasów bezpieczeństwa) jest niezgodny z art. 30 konstytucji. Zmuszenie obywateli do jazdy w pasach narusza zasadę poszanowania i ochrony przez władzę publiczną godności człowieka.

Zgodnie z argumentacją Felicjana Gajdusa, obywatele są zmuszeni do działania pod przymusem i nie mogą decydować o swoim bezpieczeństwie sami. Gdzie tu gwarantowana przez konstytucję wolność obywatelska? Czy państwo jest w stanie nałożyc sankcje dotyczące używania określonego ubioru albo sposobu odżywiania się? Oskarżyciel wnioskował o zorganizowanie kampanii społecznych na wzór walki z nałogiem palenia papierosów, zamiast nakazu jazdy w pasach bezpieczeństwa.

9 lipca Trybunał Konstytucyjny rozpatrzył zgodność art. 39 ustawy Prawo o ruchu drogowym z Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz konstytucją RP. Sędziowie orzekli, że obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa jest zgodny z konstytucją. Odrzucono argumentację Felicjana Gajdusa, powołując się na statystyki wypadków drogowych. Te jasno wykazują, że zapinanie pasów chroni przed ciężkimi następstwami wypadków.

Według statystyk, w Polsce blisko 30% kierowców i 53% pasażerów nie zapina pasów bezpieczeństwa. Połowa pasażerów tylnej kanapy podróżuje bez pasów, często brak też odpowiedniego fotelika dla dziecka. Wielu Polaków z pewnością wierzy w opowieści o cudownych zdarzeniach, gdy niezapięty pas bezpieczeństwa uratował komuś życie lub pozwolił opuścić pojazd.

Za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa grozi mandat 100 zł i 2 pkt. karne. To kierowca ma w Polsce obowiązek pouczyć pasażerów o konieczność zapięcia pasów i za to odpowiada. Wyjątek stanowią osoby ze specjalnym orzeczeniem lekarskim oraz kobiety w ciąży. A Wy zapinacie, nie zapinacie? Czy nie warto zorganizować kolejnej kampanii społecznej, dzięki której niektórzy dostrzegą, że ciało człowieka w czasie wypadku samochodowego staje się śmiercionośnym pociskiem?

Marcin Sobolewski

Kierowco, w(y)łącz światła - ZOBACZ TUTAJ

Czym jeździ Marcin Gortat? - WIDEO

Wygrywaj wakacyjne nagrody - konkurs - ZOBACZ TUTAJ

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.