Celem Hondy jest, by hybrydowe samochody były dostępne dla każdego. Muszą być zatem stosunkowo tanie. Na przykład w Stanach Honda kosztuje 19 tys. dolarów, a Toyota Prius , jej główny konkurent ponad 22 tys dol. W Polsce ceny Insighta będą następujące: Wersja Base będzie kosztować 75 900 zł, Comfort 77 900 zł a najlepiej wyposażona Elegance 80 900.
Moc elektrycznego silnika Insighta wynosi 10 kW, spalinowego 65 kW, co razem daje 72 kW (98 KM), bo moce nie sumują się bezpośrednio. Spalinowy silnik osiąga moment obrotowy 121 Nm, elektryczny 78,5 Nm - razem 167 Nm.
Technologie, dzięki której auto ma być tak oszczędne to między innymi system zmiennych faz rozrządu i-VTEC, dwie świece na jeden cylinder, 8 zaworów, oraz przekładnia CVT z siedmioma wirtualnymi biegami, które w droższych wersjach można zmieniać łopatkami przy kierownicy. Dodatkowo samochód wyposażono w system Econ "zielony guzik", który wyłącza niepotrzebne w danej chwili urządzenia i zmniejsza zużycie paliwa o 0,1 do 0,2 litra na 100km.
Aby zachęcić do kupna Insighta, Honda wprowadzi rywalizację w oszczędnej jeździe. Każdy klient będzie miał rok na zgłoszenie się do konkursu Hondy. Auto zarejestruje styl jazdy i przyzna kierowcy punkty (zielone listki). Najlepszy kierowca otrzyma główną nagrodę - 10 tys. złotych.
Różnica w stosunku do Priusa? Płaski i kompaktowy silnik elektryczny umieszczony pomiędzy silnikiem spalinowym a przekładnią CVT nigdy sam nie napędza samochodu. Włącza się w czasie jazdy na przykład ze stałą prędkością 80 km/h, lub gdy trzeba wspomóc przyspieszanie. Silnik spalinowy natomiast nigdy nie gaśnie, bo to on jest głównym źródłem napędu.
Jan Kopacz/Juliusz Szalek