Magna to kanadyjskie konsorcjum zajmujące się produkcją części dla przemysłu motoryzacyjnego. Założył je Frank Stronach, który pół wieku temu zaczynał swój interes od zera. Z czasem Magna stała się czwartym producentem części samochodowych na świecie. Zakup austriackiej firmy Steyr (część Steyr-Daimler-Puch) pozwolił Magnie poszerzyć działalność o produkcję samochodów. W zakładach Magna Steyr powstają m.in. BMW X3 i Mercedes klasy G .
Opel popadł w kłopoty z powodu spowolnienia gospodarczego. Wcześniej w takich sytuacjach zbawcza była przynależność do największego koncernu na świecie. Od kiedy fatalna kondycja GM wyszła na jaw, przyszłość Opla stała się niepewna. W obliczu bankructwa, GM zaczął wyzbywać się wszystkiego, co przynosi straty i niemiecki producent nie jest wyjątkiem. Początkowo chętnym do zakupu Opla był Fiat , ale w rezultacie mariażu z Chryslerem i problemów z pracownikami Opla ostatecznie zrezygnował. Kiedy kilka tygodni temu Magna wyraziła swoje zainteresowanie, nikt nie brał tych doniesień do końca poważnie. A jednak. Podpisano wstępne porozumienie w sprawie zakupu przez Magnę 20% akcji i kolejnych 35% przez konsorcjum Magny z rosyjskim bankiem Siberbank. Pozostałe akcje nie zmienią właścicieli: 35% zachowa GM, a swoje 10% pracownicy Opla.
W polskich zakładach w Gliwicach planowana jest produkcja najnowszej, czwartej już generacji Astry i jest wątpliwe, aby coś w tej kwestii miało ulec zmianie. Zagrożony jest natomiast drugi zakład w Tychach produkujący silniki diesla , który zatrudnia 500 osób. W tej sprawie zabrała już głos opozycja. Jarosław Kaczyński na zorganizowanej przez PiS konferencji skrytykował rząd za bierną postawę i brak działań ochronnych polskich zakładów Opla.
Marcin Lewandowski
Magna przejmie Opla - Motodziennik - WIDEO