Produkcja chevroletów aveo na warszawskim Żeraniu zostanie wznowiona dopiero 22 czerwca. Przymusowy przestój mocno uderzy po kieszeniach 1880 pracowników FSO. Ci, którzy mają zaległe urlopy, muszą je wykorzystać w czasie przestoju. Część będzie pracować przy remontach i przygotowywać zestawy do montażu na Ukrainie aut koreańskiego koncernu KIA. A reszta załogi? - Pracownicy zgodzili się dobrowolnie zrzec świadczenia pracy przez trzy dni w tygodniu za 5 proc. wynagrodzenia, a za następne dwa dni wolnego dostaną 70 proc. wynagrodzenia - opowiada prezes FSO Janusz Woźniak. Na jeszcze większe wyrzeczenia godzą się pracownicy spółek FSO - np. w Ełku za dobrowolne zrzeczenie się świadczenia pracy, dostaną symboliczne 1 zł dziennie.
W ten sposób żerańska firma, która niedawno musiała zwolnić grupowo 650 osób, stara się powstrzymać dalsze redukcje zatrudnienia. - Mamy zamówienia i od 22 czerwca będziemy produkować 21 aveo na godzinę - mówi Woźniak. Warszawska fabryka jako jedyna w UE produkuje te popularne modele aut na licencji GM DAT, koreańskiej spółki General Motors.
Warunki wynagrodzeń w dniach przymusowych przestojów wynegocjowane przez zarząd FSO ze związkami zawodowymi mają obowiązywać do końca sierpnia - chyba że wcześniej wejdą nowe przepisy o wynagrodzeniach na okres przymusowych przestojów, zapowiadane od dawna przez rząd. Nowe przepisy - wzorowe na prawie od dawna obowiązującym w UE, np. we Włoszech czy Hiszpanii - pozwoliłyby firmom dostać wsparcie z publicznych środków, aby utrzymać fachowców w branżach dotkniętych okresowym załamaniem koniunktury.
A takie załamanie uderzyło właśnie w przemysł samochodowy na świecie, także w Polsce. W pierwszym kwartale z naszych fabryk wyjechało 210 tys. aut, o 22 proc. mniej niż przed rokiem. W FSO produkcja zmalała o 61 proc., licząc rok do roku, w gliwickich zakładach Opla - o 60 proc., a na taśmach fabryki VW Poznań, specjalizującej się w samochodach dostawczych, ich produkcja spadła o 54 proc., podczas gdy montaż osobowych wersji VW Caddy zmniejszył się prawie o jedną czwartą.